Commercie op het spoor leidt tot fiasco's

De SP deed woensdag tijdens het debat over de mislukking van de Fyra met staatssecretaris Dijksma (PvdA) voorstellen om spoorfiasco’s in de toekomst te voorkomen. SP-Kamerlid Eric Smaling wil dat NS en ProRail samen gebracht worden in een holding. ‘Er moet gestopt worden met commerciële avonturen op het spoor, of het nu gaat om onderhoud of om de vervoerder die er op rijdt. Er komt geen nieuwe marktverkenning op de HSL maar problemen worden samen met NS en ProRail opgelost. Het is nu de tijd om het spoor terug te pakken en rust te creëren,' aldus Smaling.

Sinds de liberalisering van het spoor onder de Paarse kabinetten van PvdA, VVD en D66 is een opeenstapeling van problemen ontstaan. Smaling: ‘We zagen een krankzinnige aanbesteding van de HSL, waardoor de NS werd gedwongen tot een veel te hoog bod. ProRail werd voor het onderhoud van het spoor  opgericht maar het bedrijf mist vaak kennis en besteedt veel onderhoud uit aan anderen. In verschillende provincies is de deur opengezet voor concurrentie. Buitenlandse staatsbedrijven rijden nu over Nederlands spoor, zo verdwijnen de opbrengsten naar het buitenland.’

Volgens de SP moet het roer om. Smaling: ‘Laten we toewerken naar één nationaal spoorbedrijf. Marktwerking op het spoor is een illusie maar toch gaat het kabinet opnieuw concurrentie onderzoeken. Dan hebben ze dus echt niks geleerd van het verleden.’

Betrokken SP'ers