SP: kappen met dienstenverdrag TiSA

TTIP-demonstratie, Dam Amsterdam, 23 mei 2015. Foto: Elton Wollenberg.
TTIP-demo Amsterdam, 2015

De Europese Unie moet uit de onderhandelingen over dienstenverdrag TiSA stappen. Dat stelt de SP naar aanleiding van de nieuwste gelekte documenten over het verdrag.  Uit de stukken op de website van WikiLeaks blijkt dat het recht van de nationale regeringen om zelf hun beleid te bepalen ernstig in de knel komt. Ook moeten overheidsbedrijven zich onder TiSA gaan gedragen als private ondernemingen.

SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur is de geheimzinnigheid zat over het plan om een interne dienstenmarkt te vormen voor 50 landen: “We zien het voortdurend: de Europese Commissie trekt zich niets aan van de wensen van de bevolking, maar gooit op eigen houtje alle publieke zaken in de uitverkoop. Pas als de onderhandelingen helemaal klaar zijn, mag de buitenwereld er van weten. Nog meer dan bij andere verdragen houdt de Europese Commissie de bevolking dom.”

Het recht van landen om zelf hun beleid te mogen bepalen, komt in de knel doordat de handelspartners zeggenschap moeten krijgen over nationaal beleid. Mineur: “Het kan niet zo zijn dat Panama mag meepraten als wij onze banken redden, of dat de Verenigde Staten zich ermee bemoeien als wij de veiligheidsnormen voor gaswinning aanpassen.”

Ook het Amerikaanse voorstel om overheidsbedrijven te dwingen zich te gedragen als private ondernemingen stuit op weerstand bij de SP. Mineur: “Kijk bijvoorbeeld naar ProRail. We zitten er bepaald niet op te wachten dat dat bedrijf zich alleen nog maar laat leiden door commerciële overwegingen. Dergelijke Amerikaanse toestanden kunnen we missen als kiespijn.”