‘Bestuurlijke chaos op ministerie V&J na zes jaar VVD’

SP-Kamerlid Michiel van Nispen is geschrokken van de nieuwe conclusies die de Onderzoekscommissie Oosting trekt in het vervolgonderzoek naar de ‘Teevendeal’. In dat onderzoek wordt gesteld dat het op het ministerie van Veiligheid en Justitie aan iedere vorm van regie ontbreekt. Van Nispen: ‘De VVD’ers aan de top van dit ministerie krijgen de begroting niet op orde, hun ministerie niet op orde en geven ambtenaren de schuld van hun eigen falen. Zes jaar VVD-bewind heeft een bestuurlijke chaos van dit ministerie gemaakt.’

De onderzoekscommissie spreekt niet van een doofpot omdat dit het ‘organisatorische vermogen en de bestuurskracht om zaken effectief toe te dekken’ vereist. Maar dat vermogen is bij VVD-bewindslieden volstrekt afwezig. Van Nispen. ‘Dit bewijst dat het monsterministerie dat V&J is geworden zo snel mogelijk opgeknipt moet worden. De VVD heeft sinds 2010 willen scoren op ‘veiligheid’ en heeft een heel ministerie ingezet als campagnemachine. In de zaak van de Teevendeal is de schone schijn boven waarheidsvinding verkozen. Dat is een blamage voor de VVD maar vooral een gevaarlijke handelswijze op een ministerie waar juist openheid en waarheid zo belangrijk zijn.’

Betrokken SP'ers