Walen trekken aan de noodrem over CETA

Het Waalse Parlement stemt over CETA
Het Waalse Parlement stemt over CETA. Foto: Paul-Emile Dupret

Het Waalse parlement heeft zich uitgesproken tegen ondertekening van CETA, het handelsverdrag dat de Europese Unie heeft gesloten met Canada. Daarmee moet België zich onthouden van stemming wanneer het onderwerp in de Europese Raad van regeringsleiders wordt besproken.  De Walen brengen daarmee de goedkeuring van het verdrag een gevoelige klap toe.

Europarlementariër Anne-Marie Mineur is erg blij met de uitspraak van het Waalse parlement: “CETA is net als TTIP een verdrag dat alleen de belangen van de multinationals dient, ten koste van consumenten, werknemers, dieren en milieu. CETA vormt bovendien een achterdeur voor Amerikaanse bedrijven die Europese staten willen aanklagen via een speciaal hof van arbitrage voor buitenlandse investeerders.”

Behalve dat de Walen instemming met CETA blokkeren, hebben ze ook aangedrongen op het aanvragen van een opinie bij het Europees Hof van Justitie over het arbitragesysteem.  Diverse Europese organisaties hebben hun zorg uitgesproken over een parallel rechtssysteem naast de bestaande Europese rechtssystemen.  Ook willen de Walen dat de Belgische regering ‘nee’ zegt tegen de inwerkingtreding van het verdrag voordat de nationale parlementen zich erover hebben mogen uitspreken.