Leijten: leg inning eigen bijdrage zorg stil

Renske Leijten

Staatssecretaris Van Rijn moet de inning van de eigen bijdrage in de zorg stilleggen zolang hij nog onderzoek laat doen naar de gevolgen. Dat stelt SP-Kamerlid Renske Leijten. ‘Uit onderzoek van patiëntenorganisaties en Binnenlands Bestuur blijkt dat één op de vier mensen stopt met de zorg die ze nodig hebben, omdat ze de eigen bijdrage niet kunnen betalen. Dit gaat leiden tot enorme drama’s, daarom moeten we de inning van de eigen bijdrage stilleggen.’

Een kwart van de mensen die gebruik maakt van zorg uit de Wet maatschappelijke ondersteuning heeft sinds afgelopen jaar hun zorg verminderd of zelfs stopgezet omdat zij de hoge eigen bijdrage niet kunnen betalen. In veel situaties is de eigen bijdrage met honderden euro’s per maand verhoogd. Leijten: ‘Mensen zien af van zorg die ervoor zorgt dat ze zelfstandig of thuis kunnen blijven. Dat kan huishoudelijke verzorging zijn. Maar ook begeleiding met het voeren van de financiën of psychische begeleiding bij het runnen van het huishouden. Wanneer die ondersteuning wegvalt zal dat leiden tot verwaarlozing en verergering van persoonlijke en gezinssituaties. Dat is uit menselijk oogpunt ongewenst, maar ook vanuit financieel oogpunt. Mensen hebben de zorg nodig. Wanneer de noodzakelijke zorg wegvalt zal de kwaal weer verergeren.’

Toen de zorgtaken naar de gemeenten kregen zij fors minder geld voor de zorg van de staatssecretaris. Leijten ziet dat sommige gemeenten de rekening één op één doorschuiven naar de mensen die zorg nodig hebben. ‘Dat was nooit de bedoeling. Als we nu niet ingrijpen gaat deze zogenaamde bezuiniging juist heel duur worden. Bijvoorbeeld door extra opnames van mensen of overlast. Kijk bijvoorbeeld naar de problemen door de toename van verwarde mensen en we kunnen zien hoe ernstig de gevolgen van kortzichtige bezuinigingen kunnen zijn.’

Staatssecretaris Van Rijn doet op dit moment onderzoek naar de gevolgen van de eigen bijdrage. Leijten: ‘Om te voorkomen dat dat onderzoek te laat is afgerond en we al geconfronteerd worden met ernstige problemen stel ik voor om de inning stil te leggen totdat de uitkomst van het onderzoek bekend is.’

Betrokken SP'ers