‘Bestrijd terreur: met preventie én een harde aanpak’

SP-leider Emile Roemer heeft vandaag in het debat met de regering stil gestaan bij de slachtoffers van de aanslagen in Brussel. ‘Onze buren zijn getroffen. Onze vrienden zijn geraakt, zijn in rouw. En wij gedenken met hen mee.’ In het debat wees Roemer opnieuw op de nog altijd slechte samenwerking tussen veiligheidsdiensten in Europa en op extra maatregelen om radicalisering in wijken en buurten te voorkomen. ‘De dreiging van een aanslag kun je nooit helemaal wegnemen. Maar we kunnen wel méér doen. Onze rechtsstaat en democratie verdedigen tegen hen die onze vrijheid bedreigen. Met preventie én een harde aanpak.’

Volgens Roemer moet het kabinet meer haast maken met het verbeteren van de samenwerking tussen veiligheidsdiensten: ‘Wat zegt het over de internationale samenwerking tussen diensten dat zoveel maanden na de aanslagen in Parijs leden van dit netwerk nog steeds vrij rondlopen? De vermoedelijke terroristen zijn bekenden van de politie en de veiligheidsdiensten. En ze kwamen uit een bekend netwerk.’

De SP wil dat er meer wordt gedaan om radicalisering te voorkomen. De politievakbonden spreken van grote tekorten bij de politie. Er dreigen 5.000 politieagenten te verdwijnen, terwijl hun inzet juist nu hard nodig is. Roemer: ‘Wijkagenten zijn de ogen en oren in de wijk. Zij kennen de jongeren, kennen hun families en kennen andere hulpverleners zoals de jeugdzorg, waar óók al fors op wordt bezuinigd.’

Jihadisten die terugkeren naar Nederland wil de SP verplicht laten deradicaliseren. ‘Veel terroristen zijn hier in Europa geboren, maar hebben hun opleiding gehad in het Midden-Oosten, vooral in Syrië. En van mensen die terugkeren moeten we zeker weten dat zij geen gevaar vormen. Daarom hebben wij voorgesteld om mensen die terug komen verplicht op te nemen in een programma voor deradicalisering. Om te zien óf mensen terug kunnen keren in de samenleving – en onder welke voorwaarden. Maar altijd individueel met een rechterlijke toets. Onze rechtsstaat beschermen doe je namelijk niet door hem af te breken,’ aldus Roemer.

Tot slot wees Roemer in het debat op de impact van de Westerse interventiepolitiek in het Midden-Oosten. ‘Oud-president Bush legitimeerde zijn illegale oorlog in Irak als de ‘oorlog tegen terreur.’ We zien nu dat die oorlog de dreiging niet kleiner maar juist groter heeft gemaakt. Het aantal terroristen dat vecht voor groepen als IS en Al Qaida is gegroeid en hun gedachtengoed heeft meer steun gekregen.’