Van Raak: ‘Parlementaire ondervraging nieuw wapen voor Tweede Kamer’

Ronald van Raak

De Tweede Kamer moet de mogelijkheid krijgen om mensen op korte termijn onder ede te horen. Een commissie onder leiding van SP-Kamerlid Ronald van Raak stelt daarom voor om een parlementaire ondervraging mogelijk te maken. ‘Bonnetjes die verborgen blijven, informatie die in een la op een ministerie blijft liggen. Het is hard nodig dat de Tweede Kamer een nieuw wapen in handen krijgt om informatie boven tafel te krijgen. Een van de belangrijke taken van volksvertegenwoordigers is de regering controleren en daarvoor is goede informatie essentieel,' aldus van Raak.

Met de parlementaire ondervraging kan de Kamer mensen verhoren, zo nodig onder ede. Daarmee kunnen Kamerleden in ongeveer vier weken zelf informatie vergaren. Van Raak: ‘De Tweede Kamer kan een parlementaire enquête houden, maar dat is een diepgaand onderzoek, dat vele maanden duurt. Soms heeft de Tweede Kamer behoefte om sneller onderzoek te doen, door bepaalde mensen te horen. Dat kan met de parlementaire ondervraging.’

Mensen hebben de plicht om op de parlementaire ondervraging te verschijnen en op de vragen te antwoorden. Deelnemers krijgen de mogelijkheid om vooraf een schriftelijk statement te maken en kunnen een openingsverklaring afleggen. De commissie-Van Raak stelt voor de parlementaire ondervraging te beginnen als een proef, voor een periode van vijf jaar.

De commissie-Van Raak doet onderzoek naar de informatiepositie van de Tweede Kamer en komt later met aanbevelingen voor verbetering van de parlementaire enquête.