Arbitragesysteem ISDS strijdig met Europees Verdragen

Het Europees Hof van Justitie in Luxemburg
Het Europees Hof van Justitie. Bron: Wikipedia

De SP betwijfelt of het arbitragesysteem ISDS verenigbaar is met de verdragen van de Europese Unie, en wil daarom een opinie van het Europees Hof van Justitie over die vraag. Eerder al plaatste de Europese Vereniging van Rechters forse kanttekeningen bij het arbitragesysteem, en recent publiceerde ook de Duitse Bond van Rechters een opinie waarin ze die verenigbaarheid betwisten.

SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur vindt de opinie noodzakelijk voordat handelsverdragen zoals TTIP en CETA in werking kunnen treden: “het arbitragesysteem dat de Europese Commissie voorstelt is een parallel systeem waarmee buitenlandse investeerders democratisch vastgestelde nationale wetten kunnen omzeilen, zonder dat er mogelijkheid is om in beroep te gaan. Er zijn bovendien diverse voorbeelden dat het systeem gebruikt wordt om regeringsbeleid onder druk te zetten met de dreiging van forse schadeclaims. Dat geldt evenzeer voor het nieuwe systeem ICS als voor het oorspronkelijke ISDS. Voordat we dit systeem op grote schaal gaan invoeren en daarmee tot standaard verheffen, wil ik dat het Europees Hof van Justitie zich erin verdiept en een opinie geeft.”

Een opinie van het Hof kan worden aangevraagd door tenminste 10% van het Europese Parlement, dat wil zeggen 76 leden of meer. Mineur werkt aan een resolutie van die strekking.