Van Dijk: geef leraar en student stem in benoeming bestuurder

Leraren en studenten moeten instemmingsrecht krijgen op de benoeming en het ontslag van onderwijsbestuurders. Dat voorstel doet SP-Kamerlid Jasper van Dijk bij het debat over medezeggenschap. Van Dijk: 'Bestuurders zijn almachtig en kunnen scholen besturen als hun koninkrijk. Als ze er een puinhoop van maken, kan het personeel ze niet wegsturen. Ook over hun benoeming heeft het personeel geen inspraak; het is allemaal aan de Raad van Toezicht. Er zijn bestuurders die grote risico's nemen met megalomane vastgoedprojecten, zoals ROC Leiden en Amarantis. Zonder enige verantwoording aan het personeel, werd het geld over de brug gesmeten. Als het fout gaat mag de gemeenschap ervoor opdraaien. Wij willen dit bestuursmodel doorbreken. Bestuurders moeten binding krijgen met hun personeel.'

Op de Universiteit van Amsterdam wordt momenteel gezocht naar nieuwe bestuurders. Het heeft er alle schijn van dat dit opnieuw via de achterkamertjes gaat gebeuren. Van Dijk: 'Het zou bizar zijn als uitgerekend op de UvA alles bij het oude blijft. Er is een prachtkans om deze benoeming open en democratisch te maken door studenten en docenten instemmingsrecht te geven op de kandidaten.'

Van Dijk: 'Het wetsvoorstel van Bussemaker moet flink aangescherpt worden. Personeel en studenten krijgen hooguit wat adviesrechten, die gemakkelijk omzeild kunnen worden. Het onbehagen over het old boys network blijft recht overeind staan. Een school is van leraren en leerlingen, niet van bestuurders. Dat moet je terugzien in het bestuursmodel.'

Het debat vindt plaats op donderdag 21 januari om 14:00. De SP dient meerdere voorstellen in om de stem van personeel en studenten te versterken, bijvoorbeeld over vastgoedprojecten, het inperken van de macht van de Raad van Toezicht en over het kiezen van bestuurders.

Betrokken SP'ers