Hard oordeel: verkiezingsproces Turkije niet fair

Internationale waarnemers zijn positief over de organisatie van de Turkse verkiezingen van zondag j.l. maar negatief over het verkiezingsproces. Volgens de Raad van Europa was dat proces niet fair en werd in hoge mate beheerst door angst. Veel kritiek hebben de internationale waarnemers op de ontoelaatbare druk op journalisten en media en de ongelijke mate van toegang van de deelnemende partijen tot de Turkse media. De aanbevelingen die na de verkiezingen van 7 juni werden gedaan, zijn nog niet door het Turkse parlement en de Turkse regering behandeld, laat staan overgenomen, zo werd tijdens een afsluitende persconferentie in Ankara gemeld. SP-senator Tiny Kox, die in juni de missie leidde en ook nu weer van de partij was, noemt het oordeel hard maar rechtvaardig: 'Turkije laat zien heel goed verkiezingen te kunnen organiseren. Dat maakt het des te treuriger dat in de periode voor de verkiezingen zoveel mis gaat en de verhoudingen zo unfair zijn.' Eind van de maand zal de parlementaire assemblee van de Raad van Europa zijn volledige rapport over de verkiezingen en de daarbij horende aanbevelingen vaststellen.

Na telling van bijna alle stemmen blijkt de AK-Partij een verrassende overwinning te hebben behaald en opnieuw de meerderheid in het parlement te krijgen, met bijna 50% van de stemmen achter zich. AKP krijgt 316 zetels. De Republikeinse CHP blijft de grootste oppositiepartij met 134 zetels. De rechts-nationalistische MHP haalt 41 zetels. De links-Koerdische Democratische Volkspartij krijgt 59 zetels. Ondanks de onverwacht grote overwinning van de regeringspartij wordt de AKP niet sterk genoeg om alleen de Grondwet te wijzigen en het parlementaire stelsel door een presidentieel stelsel te vervangen, zoals president Erdogan wil. Daarvoor is 2/3 meerderheid in het parlement vereist.

De HDP spreekt van een oneerlijke verkiezingsstrijd, waarin zij na enkele grote en dodelijke bomaanslagen haar campagne moest stilleggen terwijl de regerende AK-Partij vrijwel volledige controle over de meeste media had. De HDP is trots dat ze er voor de tweede keer in is geslaagd de kiesdrempel van 10% kiesdrempel te halen en dat ze nu de derde partij van het land is geworden.