SP-senator Kox bij spannende Turkse verkiezingen

Voor de Raad van Europa is SP-senator Tiny Kox aanwezig bij de Turkse parlementsverkiezingen van 1 november. Hij is deze week gestationeerd in de regio Ankara, waar veel parlementszetels te winnen zijn. De situatie is gespannen. Onlangs lieten 102 deelnemers aan een vredesmars het leven door  enkele bomexplosies in het centrum van de Turkse hoofdstad.

In de aanloop naar de verkiezingen van zondag botsen de regerende AK Partij en de drie in het parlement vertegenwoordigde oppositiepartijen hard met elkaar. De sociaaldemocratische CHP, de rechts-nationalistische MHP en de links-Koerdische HDP klagen, soms om verschillende redenen, over het optreden van de regerende AK Partij en met name de bemoeienis van president Erdogan met de parlementsverkiezingen. Volgens de grondwet hoort de president onpartijdig te zijn maar daar merkt niemand wat van. Kritische media worden onder staatscontrole gebracht en het (Koerdische) zuid-oosten van het land zal niet toegankelijk zijn voor internationale waarnemers vanwege de toegenomen onveiligheid. Mensen die protesteren tegen de regering en de president worden bedreigd met lange gevangenisstraffen. Ondertussen escaleert de strijd tegen de Koerden, in Turkije en in de grensgebieden met Irak en Syrie.

Senator Kox maakt deel uit van een delegatie uit de parlementaire assemblee van de Raad van Europa, waarin de parlementen van alle 47 lidstaten vertegenwoordigd zijn. Turkije is sinds lang lidstaat van de grootste Europese verdragsorganisatie en heeft de internationale waarnemers uitgenodigd om de verkiezingen van dichtbij te volgen. Er staan gesprekken gepland met de leiding van de grootste politieke partijen, de Kiesraad, de mediatoezichthouder, vertegenwoordigers van de Turkse media en binnenlandse verkiezingswaarnemers.

Kox is bekend met de Turkse politieke verhoudingen. Dit voorjaar was hij al in het land als leider van de Raad van Europa-delegatie bij de parlementsverkiezingen van 7 juni. Bij die verkiezingen verloor de regerende AK Partij haar parlementaire meerderheid, mede vanwege de grote winst van de links pro-Koerdsiche HDP partij. Omdat partijen er sindsdien niet in slaagden een coalitieregering te vormen, heeft president Erdogan nieuwe verkiezingen uitgeschreven.