Karabulut: Schaf het jeugdloon af!

Demonstratie tegen jeugdloon

Honderden jongeren kwamen zaterdag bijeen in Amsterdam om te demonstreren tegen het jeugdloon. De jongeren, verenigd in Young & United, voeren actie voor een fatsoenlijk loon voor alle jongvolwassenen. SP-Kamerlid Sadet Karabulut was aanwezig bij de demonstratie en sprak de jongeren toe. ‘Bedrijven zouden samen met jullie moeten zeggen: Fuck het jeugdloon!’

Als je 18 bent, ben je volwassen. Je mag autorijden, stemmen en je moet je zorgverzekering betalen. Toch verdienen 18-jarigen slechts de helft van wat volwassenen verdienen. Karabulut riep daarom minister Asscher op om een einde te maken aan het jeugdloon. ‘Minister Asscher, wij willen geen poespas en gedraai. We willen geen koppelverkoop. We willen af van de jeugdlonen, dat is wat we willen!’

Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft de minister opgeroepen om opnieuw naar het jeugdloon te kijken. Karabulut: ‘Ik ga er vanuit dat de minister met een voorstel komt om het jeugdloon af te schaffen. Als hij dat niet doet, dan zal ik het zelf in de Tweede Kamer voorstellen.’