Karabulut neemt initiatief om werken zonder loon te stoppen

Sadet Karabulut

SP-Kamerlid Sadet Karabulut dient een initiatiefwet in om werken zonder loon te stoppen. Steeds vaker worden werkzoekenden ingezet om te werken zonder dat ze daarvoor loon ontvangen. ‘Werken zonder loon kost banen, leidt ertoe dat steeds meer mensen ver onder het minimumloon moeten werken zonder dat ze pensioen opbouwen en creëert oneerlijke concurrentie. Dit is een kwalijke ontwikkeling die het principe van eerlijk loon voor eerlijk werk ondermijnt. Met deze wet willen we daar een einde aan maken.’

Door de invoering van de Participatiewet hebben gemeenten meer mogelijkheden gekregen om onbetaalde krachten aan het werk te zetten. De initiatiefwet van de SP regelt dat gemeenten moeten toetsen of bij werkzaamheden van bijstandsgerechtigden betaalde banen verloren gaan. Karabulut: ‘Op dit moment moeten  bijstandsgerechtigden in veel gevallen werkzaamheden verrichten die voorheen werden gedaan door iemand die voor dit werk een normaal salaris kreeg. Soms maken gemeenten winst over de rug van bijstandsgerechtigden. Dat wordt met een verdringingstoets tegengegaan.’

Volgens de SP zijn werkzoekenden  bij het vinden van een baan veel meer gebaat bij individuele begeleiding en scholingsmogelijkheden. ‘Repressie en gratis laten werken is niet het recept voor bestrijding van werkloosheid. De menselijke maat en investeren in echte banen zijn de juiste medicijnen.’

Karabulut verwacht dat een meerderheid van de Tweede Kamer het wetsvoorstel steunt. ‘Alle partijen in de Tweede Kamer zijn tegen verdringing. In 2013 is er zelfs een motie aangenomen die staatssecretaris Klijnsma vraagt om maatregelen tegen verdringing te nemen. Deze maatregelen zijn tot op heden uitgebleven. Met dit initiatief geven we alsnog uitvoering aan de wens van een meerderheid van de Kamer.’

Kijk voor meer informatie op de actiesite Stop werken zonder loon