Kamermeerderheid rekent af met rekentoets

Een Kamermeerderheid wil stoppen met de rekentoets in het eindexamen vmbo, havo en het mbo. Alleen in het vwo zou de rekentoets nog doorgaan. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: 'Dit is een grote stap vooruit. De rekentoets is van het begin af aan omstreden. Beter rekenonderwijs is van groot belang, maar het is zeer onverstandig om één afzonderlijke rekentoets plompverloren in het eindexamen te stoppen. Een rekentoets die ook nog eens slecht in elkaar zit vanwege de vele talige opgaven. Duizenden leerlingen zouden onterecht zakken voor  hun examen.'

Jasper van Dijk

Van Dijk: 'Het was van begin af aan duidelijk dat de PvdA – samen met SP, D66 en CDA - tegen de rekentoets is. De partij mocht het alleen niet zeggen van de VVD. Vandaag heeft de PvdA er alsnog voor gekozen om hun standpunt te verwoorden. Daar zal de liberale staatssecretaris Dekker niet blij mee zijn, want de VVD is groot voorstander van de zogenaamde afrekentoets. De SP is er wel blij mee, want de rekentoets was een nodeloos prestigeproject geworden van Sander Dekker. We hadden juist van de Commissie Dijsselbloem geleerd dat we geen onderwijsvernieuwingen meer zouden opleggen. “Zonder draagvlak geen vernieuwingen”, was de les. De rekentoets had nauwelijks draagvlak onder leraren, ouders en scholen.'

Er komt snel een debat over de recente ontwikkelingen. Dan zal de SP voorstellen om de rekentoets helemaal te schrappen uit het eindexamen, ook voor het vwo. Van Dijk: ‘Het moet gaan om goed rekenonderwijs, niet om een ondoordachte rekentoets ter meerdere eer en glorie van Sander Dekker. Soms neemt de politiek verstandige besluiten, zoals vandaag.’