Grote steun voor SP-voorstel kleine klassen in basisonderwijs

Het voorstel van SP-Kamerlid Tjitske Siderius om de klassengrootte in het basisonderwijs aan banden te leggen kan op grote steun rekenen van de Nederlandse bevolking. Uit onderzoek van Maurice de Hond blijkt dat 86 procent het voorstel steunt om klassen per direct maximaal 29 leerlingen te laten tellen. Op termijn moet dat naar een gemiddelde klassengrootte van 23 leerlingen.

Siderius doet haar voorstel woensdag in het debat over de Onderwijsbegroting. 'Nederland heeft genoeg van de megaklassen. In het basisonderwijs telt één op de elf klassen 30 of meer leerlingen. Hier moeten we snel een rem op zetten. Het mes snijdt aan twee kanten: Door het verkleinen van de klassen krijgen leerlingen meer individuele aandacht van de leerkracht en daalt de werkdruk van docenten.'

83 procent van de ondervraagden vindt dat klassen met 30 leerlingen of meer te groot zijn.  Meer dan 80 procent van de achterban van VVD, PvdA, D66 en PVV omarmt het plan van de SP. Siderius:. ‘Met zo’n brede steun kunnen de andere partijen bijna niet anders dan ons voorstel steunen, zeker niet wanneer zij ook in hun verkiezingsprogramma’s hun mond vol hebben over kleinschaliger onderwijs en kleinere klassen.’

Kijk voor meer informatie over de kleine klassenstrijd op de actiepagina.

Kleine Klassenstrijd