SP wil btw verlagen naar 19%

In de ‘Alternatieven 2016’, die de SP deze week presenteert, staat dat de SP de btw wil verlagen naar 19%. Met deze lastenverlichting wil de partij van Emile Roemer de economie stimuleren en de werkloosheid in Nederland bestrijden. Roemer: ‘De verhoogde btw is nog altijd een blok aan het been van consumenten en ondernemers. Willen we de economie een impuls geven dan moet de btw volgend jaar omlaag.’

Het in 2012 verhoogde btw-tarief is een lastenverzwaring die de afgelopen jaren de koopkracht van consumenten en de omzet in het midden- en kleinbedrijf  (MKB) heeft gedrukt. Roemer: ‘Met het verlagen van de btw worden producten goedkoper, dat is goed voor de koopkracht van mensen.  En omdat mensen meer kunnen kopen gaat de omzet in het MKB omhoog. Dat levert uiteindelijk ook meer banen op. Zo slaan we drie vliegen in één klap.’

Het verlagen van de btw is een lastenverlichting van maar liefst 3,7 miljard euro. Dekking voor het voorstel vindt de SP onder andere in het verhogen van de bankenbelasting, het aanpakken van belastingontwijking en het verhogen van de winstbelasting van grote bedrijven die grote winsten maken.