Amsterdam repareert bijstandswet

Amsterdamse SP-wethouder Arjan Vliegenthart

Amsterdam compenseert een deel van de gevolgen van de kostendelersnorm. De gemeente trekt zo’n twee ton uit om een aantal gedupeerde gezinnen te compenseren. SP-wethouder Arjan Vliegenthart: 'De nieuwe regels uit Den Haag hebben zulke kwalijke gevolgen dat een korting op de uitkering soms onmogelijk is. Als gemeente wachten we nu niet langer af en komen we in actie.'

In juli voerde de regering de kostendelersnorm in. Als er meerdere mensen met een uitkering op hetzelfde adres wonen, gaat hun uitkering omlaag. Dat leidt tot schrijnende situaties, bijvoorbeeld wanneer één van de partners van een echtpaar een verblijfsvergunning heeft, en de ander nog bezig is dat te regelen. Eén van de twee krijgt een uitkering, maar omdat de regering denkt dat er twee uitkeringsgerechtigden op een adres wonen daalt de uitkering van 1050 naar 750 euro per maand.

Vliegenthart: 'Wij moeten nu oplossingen bedenken voor wat staatssecretaris Jetta Klijnsma bij ons over de schutting kiepert. Ik ga daarover op korte termijn in gesprek. Intussen brengen we nu ook andere gevolgen in kaart. Aan de hand van de resultaten bekijken wij of meer maatregelen nodig zijn. Het is wel vreemd dat de gemeente meer geld moet uitgeven omdat de landelijke overheid bezuinigt.'