Eric Smaling: houd de stranden schoon

Eric Smaling ruimt het strand op

Het Noordzeestrand is de schitterende grens tussen ons laaggelegen landje en de zee. Door de eeuwen heen hebben we strijd geleverd om de Noordzee te temmen. Nog steeds is die strijd gaande. Ondertussen is het strand een permanente bron van vervuiling. Deels doordat de scheepvaart afval over boord gooit, deels doordat visnetten kapot gaan waar vervolgens zee- en kustvogels en andere dieren in verstrikt raken en deels doordat wij op warme dagen allerlei rotzooi achterlaten na een dagje zon en gezelligheid.

De hoeveelheid doppen die je tegenkomt geeft eens te meer aan hoe belangrijk het is dat we het systeem van statiegeld overeind houden en mogelijk zelfs uitbreiden. De SP heeft zich hier in het verleden hard voor gemaakt. SP-kamerlid Smaling trotseerde met ongeveer zeventig andere opruimers wind en regen om in het kader van de Beach Cleanup Tour het strand tussen Castricum en Egmond op te ruimen. De tour van de Stichting De Noordzee begint in Cadzand en eindigt eind augustus op Schiermonnikoog.

Betrokken SP'ers