Meer aandacht voor volksgezondheid in ruimtelijke ordening

Dankzij een aangenomen wetswijziging van SP-Kamerlid Eric Smaling komt er meer aandacht voor volksgezondheid in de nieuwe Omgevingswet, de wet die een belangrijke rol gaat spelen bij de inrichting van ons landschap en eisen stelt aan bebouwing en gebruik van ruimte. Smaling: ‘Met deze aanpassing zorgen we ervoor dat de volksgezondheid zwaarder gaat wegen. We hebben bij de uitbraak van q-koorts gezien hoe belangrijk dat is. Economische activiteiten – bijvoorbeeld in de intensieve veehouderij - mogen niet te koste gaan van de gezondheid van omwonenden.’

De Tweede Kamer steunde ook andere voorstellen van Smaling om de controle op de gevaarlijke industrie door provincies in de wet vast te leggen. Hiermee kan bij het afgeven en wijzigen van vergunningen alle benodigde gegevens worden opgevraagd en kan worden aangedrongen om daarbij gebruik te maken van ‘Best Beschikbare Technieken.’ Deze term wordt gebruikt om duidelijk te maken dat in de handhaving van milieuregels geen genoegen wordt genomen met vervuilende werkwijzen als er technische mogelijkheden zijn om milieuvervuiling verder terug te dringen.

Ook omarmde minister Schultz van Haegen een motie van Smaling die vraagt interactieve games te ontwikkelen die Nederlanders op speelse wijze vertrouwd kunnen maken met afwegingen tussen een economische ontwikkeling zoals de aanleg van een weg of een windmolenpark of de uitbreiding van een fabriek of een varkensbedrijf met de gevolgen voor luchtverontreiniging, geluidsoverlast, schade voor de natuur of verlies aan woningwaarde.