Commissie Veiligheid en Zorg nodig voor betere aanpak verwarde personen

Er moet een commissie komen die onderzoek gaat doen naar zaken die op het snijvlak liggen van veiligheid en zorg. Dat stelt SP-Kamerlid Michiel van Nispen voor naar aanleiding van het rapport van de commissie-Hoekstra. Die commissie deed onderzoek naar de fatale gebeurtenissen rondom Bart van U., verdachte in de moord op oud-minister Borst. De commissie concludeert dat er dringend behoefte is aan een betere aanpak van verwarde personen.

Michiel van Nispen

Het rapport heeft grote problemen blootgelegd bij de samenwerking tussen het Openbaar Ministerie, de politie en de Geestelijke Gezondheidszorg-instellingen. Van Nispen: ‘Er zijn ernstige fouten gemaakt in dit proces. Hoe kan het bijvoorbeeld dat er geen DNA is afgenomen, terwijl dit wel had gemoeten? Hoe kan het dat een veroordeelde zichzelf meldt bij de gevangenis en dat hij vervolgens wordt weggestuurd? Maar bovenal, hoe kan het dat een persoon die om hulp schreeuwt en ernstig ziek is niet de juiste hulp krijgt? We hebben het hier over mensenwerk, terwijl het de afgelopen jaren steeds meer over dossiers en protocollen is gegaan. De professionals moeten weer de ruimte krijgen om hun werk goed te doen en mensen de hulp te bieden die zij nodig hebben.’

Van Nispen wil dat de minister hard aan de slag gaat om de verschillende instanties op de rails te krijgen. ‘Maar de knelpunten zijn niet morgen opgelost. Daarom wil ik dat er een commissie Veiligheid en Zorg komt. Deze commissie moet bestaan zo lang als nodig is, zodat mensen die hulp vragen, maar die niet krijgen, op één plek terecht kunnen. Daarnaast moet de commissie onderzoek doen naar andere zaken waarin mogelijk fouten zijn gemaakt door het Openbaar Ministerie, politie of GGZ.'

Uit het rapport van de commissie-Hoekstra blijkt dat het niet om een incident gaat. ‘De vrees is reëel dat er meer zaken zijn waarin grote fouten zijn gemaakt. Voor nabestaanden en familieleden is het heel belangrijk om te weten er precies is gebeurd. De waarheid moet op tafel. Daarnaast moeten we van de fouten leren zodat ze niet nogmaals gemaakt worden.’

Ook moet de Commissie aanspreekpunt worden voor familieleden van mensen die zich zorgen maken over de stoornis van hun familielid, vriend of kennis. 'Niet alleen in de zaak van Bart van U. is dat een probleem gebleken. Het komt helaas vaker voor dat naasten bang zijn dat het mis gaat. Een schreeuw om aandacht moet gehoord worden. Soms verdwalen mensen in het doolhof van instanties en krijgen mensen daardoor niet op tijd de juiste hulp. Deze commissie moet de mogelijkheden en middelen krijgen om onderzoek te doen, situaties snel te analyseren en tot oplossingen te komen. Bijvoorbeeld door, als dat nodig is, mensen door te verwijzen naar zorginstellingen. Ook moet de commissie zowel aan het ministerie als aan de Tweede Kamer rapporteren over de knelpunten,' aldus Van Nispen.