Van Dijk: maak fonds voor archeologische ontdekkingen

Een groep archeologen pleit vandaag  in Trouw voor een nationaal fonds om de uitwerking en presentatie van bijzondere archeologische ontdekkingen uit  te kunnen betalen. Sommige archeologische ontdekkingen zijn zo bijzonder dat ze ons beeld van het verleden grondig kunnen veranderen. Maar dan moeten de vondsten wel goed uitgewerkt en gepresenteerd kunnen worden. PvdA-minister Bussemaker voelt zich echter niet verantwoordelijk voor archeologische ontdekkingen van nationale  allure en wil financieel niet bijdragen. Het voorstel van de SP om alsnog een fonds op te richten komt dinsdag in stemming.

SP-Kamerlid Jasper van Dijk: 'Het beleid kan echt beter, want de regering heeft voor archeologische ontdekkingen geen cent gereserveerd.' In Nederland is de archeologie vermarkt en gedecentraliseerd naar gemeentes. Archeologen, waaronder de vereniging van gemeentelijk archeologen, waarschuwen in Trouw dat dit systeem niet werkt. Van Dijk: 'We weten door recente vondsten, zoals een Neanderthalerkamp bij Assen en huis van de hunebedbouwers bij Dalfsen, veel meer over deze periodes dan voorheen. Deze ontdekkingen maken dat de geschiedenislessen aan onze kinderen achterhaald zijn geraakt.' Door het ontbreken van geld voor goede uitwerking en presentatie is het echter volgens archeologen de vraag of deze nieuwe kennis snel in de geschiedenisboeken terecht komt. Van Dijk: 'Dinsdag komt mijn motie om dit op te lossen in stemming. Ik hoop dat andere partijen onze geschiedenis niet laten zakken.'