Van Bommel: ‘Azerbeidzjan moet gewetensgevangenen vrijlaten’

Harry van Bommel

SP-Kamerlid Harry van Bommel krijgt steun van de Tweede Kamer voor zijn oproep aan de minister van Buitenlandse Zaken om in Azerbeidzjan te pleiten voor de vrijlating van gewetensgevangenen. Van Bommel: ‘In aanloop naar de onlangs in Azerbeidzjan begonnen Europese Spelen zijn critici van de regering in het land keihard aangepakt. Tientallen zijn opgepakt en opgesloten om niets meer dan het uiten van hun mening. Het is volstrekt onacceptabel dat er in Azerbeidzjan gewetensgevangenen zijn. Daarom ben ik verheugd dat de Tweede Kamer mijn oproep voor vrijlating van deze gevangen steunt. Het is belangrijk dat we solidair zijn met de slachtoffers van deze repressie.’

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International publiceerde kort voor aanvang van het sporttoernooi een rapport waarin melding wordt gemaakt van toenemende repressie, waaronder marteling, tegen journalisten, mensenrechtenverdedigers en oppositieleden. Het rapport stelt dat twintig mensen in Azerbeidzjan gevangen zitten vanwege niets meer dan het op vreedzame wijze gebruikmaken van hun vrijheid van meningsuiting.

Andere parlementen en organisaties in Europa doen vergelijkbare oproepen aan Azerbeidzjan om mensenrechten te respecteren. Begin deze maand riep de Duitse Bondsdag bijvoorbeeld op tot de vrijlating van politieke gevangenen. Datzelfde deed, eerder deze week, de parlementaire assemblee van de Raad van Europa in Straatsburg, waar SP-Senator Tiny Kox voorzitter van de linkse fractie is. Kox kreeg brede steun voor het met naam en toenaam noemen van gearresteerde mensenrechtenactivisten en voor een oproep aan Azerbeidzjan hen onmiddellijk vrij te laten. Onder hen Leyla en Arif Yunus, wier dochter Dinara bij de vergadering aanwezig was. Afgelopen week was zij met onder andere SP-Tweede Kamerlid Michiel van Nispen bij de ambassade van Azerbeidzjan in Den Haag om daar actie te voeren voor vrijlating van haar ouders en andere mensenrechtenactivisten. Dinara Yunus sprak na het debat in Straatsburg haar blijdschap uit voor de grote internationale steun voor alle opgejaagde en opgesloten mensenrechtenactivisten in Azerbaijan.