SP neemt afscheid van vier senatoren

Nanneke Quik-Schuijt, Tineke Slagter, Geert Reuten en Erik Meijer hebben dinsdag afscheid genomen van de Eerste Kamerfractie van de SP.

SP-leider Emile Roemer dankte de senaatsfractie en vertrekkende senatoren voor hun inzet en kunde. Fractievoorzitter Tiny Kox sprak de senatoren eveneens toe.

Afscheid Eerste Kamer

'Tineke Slagter was 12 jaar lid van onze fractie, waarvan 8 jaar als voorzitter van de commissie VWS. Ze werd een grote autoriteit op het gebied van volksgezondheid, zowel binnen als buiten de fractie.'

'Geert Reuten heeft de economische wetenschap in het politieke debat gebracht. Hij wist altijd zijn betogen met cijfers te ondersteunen, of het nou over inkomens, vermogensverhoudingen of werkloosheidsontwikkeling ging. Maar hij was geen cijferfetisjist, hij wist als geen ander duidelijk te maken welke menselijke drama's achter de cijfers verscholen gingen.'

'Nanneke Quik-Schuijt is tientallen jaren kinderrechter geweest en bouwde naam en faam op als beschermer van de kinderen. We zagen haar als verovering toen ze voor de SP de senaat in ging. Dankzij haar is er een staatscommissie gekomen die de chaos in het familierecht moet verminderen.'

'Erik Meijer heeft een lange staat van dienst in de politiek. Tien tropenjaren zat hij voor de SP in het Europees Parlement. Daarna ging hij als invaller vol aan de bak in de Eerste Kamer en pakte hij zonder problemen de moeilijkste dossiers op. Hij stond bekend, binnen en buiten de fractie, als wandelende encyclopedie.'

Na de provinciale verkiezingen heeft de SP negen zetels in de senaat. De fractie wordt volgende week uitgebreid met Bastiaan van Apeldoorn, Hans Martin Don, Frank Köhler, Meta Meijer en Anneke Wezel.

Betrokken SP'ers