Leijten: ‘Bezuiniging op langdurige zorg nu van tafel’

Renske Leijten

SP-Kamerlid Renske Leijten wil snel een debat over het Algemene Rekenkamerrapport over de onhaalbaarheid van een half miljard bezuinigingen op gehandicapten- en ouderenzorg. Nu blijkt dat de aangekondigde bezuinigingen niet haalbaar zijn moeten ze van tafel. Leijten: ‘Van Rijn heeft al aangegeven de bezuinigingen gewoon door te zetten. Hij lijkt niets geleerd te hebben van de PGB-chaos. Hij trekt zich niets aan van serieuze waarschuwingen en steekt zijn kop in het zand. Dat is onbegrijpelijk. Opnieuw vindt hij zijn desastreuze bezuinigingsplannen belangrijker dan de gevolgen voor mensen.’

Volgens Leijten is een debat over de wijze van bezuinigen in de zorg hard nodig. ‘De regering denkt – gesteund door het Centraal Planbureau – dat bezuinigingen moeten plaatsvinden door mensen toegang tot zorg te ontnemen, indicaties te verkleinen of te verkorten en zorg niet meer te vergoeden via het basispakket. De ingeboekte bezuiniging via het basispakket bleek onhaalbaar te zijn. Nu blijkt ook deze bezuiniging op de gehandicapten- en ouderenzorg helemaal geen bezuiniging. Het wordt tijd dat we het geld gaan halen waar het echt zit.’

Leijten wijst op het zorgstelsel van concurrentie, zorgverzekeraars en bureaucratie. ‘Dáár is een hoop te besparen. Wanneer zorgaanbieders en ziekenhuizen via samenwerking inkoop van hulpmiddelen, geneesmiddelen en ICT zouden regelen, zouden we ook zeker miljarden besparen. De tijd dat de rekening bij de patiënt wordt gelegd door het verhogen van het eigen risico, het verkleinen van het basispakket of het schrappen van thuiszorg moet echt voorbij zijn. De kosten omdat mensen tóch zorg nodig hebben en het dus elders zullen krijgen, verplaatsen we alleen maar. Dat wordt nu ook pijnlijk duidelijk bij de bezuinigingen in de geestelijke gezondheidszorg.’

Het is volgens Leijten onacceptabel dat het Centraal Planbureau bezuinigingen die onhaalbaar zijn goedkeurt. ‘Dat zien we niet alleen bij bezuinigingen op het basispakket die achteraf niet gehaald worden, maar nu ook in de langdurige zorg.'