Smaling: Noodmaatregel nodig tegen gevaarlijk landbouwgif

Eric Smaling

De regering moet met een noodmaatregel een verbod instellen op de bestrijdingsmiddelen RoundUp en het voor bijen gevaarlijke landbouwgif neonicotinoïden. Dat stelt SP-Kamerlid Eric Smaling donderdag voor in het debat over beide soorten gif. ‘De Wereldgezondheidsorganisatie heeft RoundUp als kankerverwekkend in de één na hoogste categorie geclassificeerd. Toch worden veel mensen aan dit gif blootgesteld. Bijvoorbeeld omdat het gif gebruikt wordt bij het onderhoud van speelplaatsen en sportvelden. De regering moet niet langer wegkijken en voorkomen dat particulieren en werknemers met dit gif in aanraking komen.’

Tijdens het debat zal ook de voor bijen gevaarlijke neonicotinoïden aan de orde komen, een groep van bestrijdingsmiddelen. Smaling: ‘Landbouwgif met neonicotinoïden blijkt nog veel schadelijker dan we al dachten. Het gif veroorzaakt massale bijensterfte. Ook andere insecten en insectenetende vogels sterven. Het is tijd dat we de gewassen op een manier gaan beschermen die niet schadelijk is voor mens en milieu. De eerste stap is een einde maken aan het gebruik van neonicotinoïden.’