Nieuwe arbitragevoorstellen Malmström zijn rookgordijn

Copyright: http://pixabay.com/en/businessmen-men-people-office-42691/
Picture: Nemo, CC0 Public Domain

De voorstellen voor een nieuw arbitragesysteem (ISDS) in het vrijhandelsverdrag met de Verenigde Staten zijn niet meer dan een rookgordijn, zegt SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur vandaag in gesprek met Eurocommissaris Malmström.  ISDS is het meest omstreden onderwerp in het verdrag, en mogelijk struikelblok in de onderhandelingen.  Maar met de vernieuwde versie waar Malmström vandaag mee komt, zijn de fundamentele bezwaren niet verholpen.

“Wat nog steeds ontbreekt,” zegt Mineur, “is een onderbouwing van de noodzaak van een apart geschillensysteem. ISDS onttrekt zich geheel aan het bestaande rechtssysteem, en de Commissie geeft daarvoor geen motivatie.  De gevaren van belangenverstrengeling worden daarbij nauwelijks ingeperkt. Meer dan een gedragscode voor de arbiters stelt Malmström niet voor. Rechters krijgen een vaste baan met een vast salaris en duidelijke regels over nevenfuncties, voor de arbiters gelden dat soort regels nog steeds niet. Dat verschil is niet uit te leggen. Dat de commissie investeerders bovendien niet dwingt om hun zaak eerst voor te leggen aan het nationale rechtssysteem, maar hen de mogelijkheid geeft om naar believen te kiezen, zetten de nationale investeerders op grote achterstand.”

“Al met al”, zegt Mineur, “wekken de voorstellen sterk de indruk dat Malmström bezig is een rookgordijn op te trekken, terwijl ze de fundamentele kritiek die het parlement heeft geuit op ISDS volstrekt niet serieus neemt. Deze voorstellen kunnen wat mij betreft direct de prullenbak in.”