Karabulut: ‘Geen gezichtsbedekking in overheidsgebouwen’

SP-Kamerlid Sadet Karabulut staat in beginsel positief tegenover het kabinetsvoorstel om gezicht bedekkende kleding in overheidsgebouwen en openbaar vervoer te verbieden.

Volgens Karabulut is het goed dat mensen niet langer hun gezicht bedekken op plaatsen waar herkenbaarheid juist de norm zou moeten zijn, zoals in het onderwijs, de zorg, het openbaar vervoer en in overheidsgebouwen: ‘Je wil niet dat mensen met een bivakmuts, integraalhelm of boerka aan het loket verschijnen of de school binnen wandelen. Voor sociale interactie is contact nodig. Gezichtsbedekking gaat dat juist tegen.’

Volgens Karabulut is het onwenselijk om een uitzondering te maken voor vrouwen die een boerka dragen. ‘De SP ziet de boerka als een kledingstuk dat staat voor de onderdrukking van vrouwen. Het zou heel vreemd zijn om deze vorm van gezichtsbedekking anders te behandelen dan andere vormen van gezichtsbedekking. Juist voor een kledingstuk dat de gelijke kansen en individuele ontwikkeling van mensen in de weg staat, gaan we geen uitzondering maken. De totale onzichtbaarheid van een groep vrouwen is voor ons niet acceptabel.’