Europese Migratie Agenda weinig realistisch

Vandaag presenteerde de Europese Commissie de nieuwe Europese Migratie Agenda. De eurofractie van de SP is niet onder de indruk. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ´Pal over de Europese buitengrenzen staat de wereld in brand. Dagelijks moeten er mensen op de Middellandse Zee gered worden. De Commissie vertrouwt voor deze taak echter nog steeds op grensbewakingsdiensten die juist getraind zijn op het weren van mensen. De Commissie levert daarnaast geen echte oplossingen voor het daarmee samenhangende vluchtelingenvraagstuk. Bovendien is de migratie-agenda ook nog eens tegenstrijdig: restrictief als het gaat om mensen in nood, en een open migratiebeleid voor hooggeschoolden. Hiermee zal het aantal migranten richting Europa alleen maar toenemen´.

De SP is voor een totaalplan waarin een hoofdrol is weggelegd voor de VN-Vluchtelingenorganisatie (UNHCR). De instabiliteit in het Midden-Oosten en Noord-Afrika is zo groot dat het een illusie is te verwachten dat de vluchtelingenstroom vanuit die landen zal verminderen. De Jong: ´Regionale opvangvoorzieningen laten zeer te wensen over: noch de veiligheid, noch de logistiek zijn op orde. UNHCR schat dat er 130.000 van de meest kwetsbare vluchtelingen acuut hervestigd moeten worden omdat ze het in de kampen niet meer uithouden. De Commissie komt UNHCR maar mondjesmaat tegemoet. Het doel van de EU zou echter moeten zijn de regionale opvangvoorzieningen te versterken en verder vooral de meest kwetsbare vluchtelingen in Europa op te nemen. Dit kan zelfs betekenen dat vluchtelingen die in Europa aankomen worden overgedragen aan UNHCR, en alsnog regionaal worden opgevangen, als het gaat om minder kwetsbare groepen´.

De relocatie van nieuwe grote vluchtelingenstromen naar andere Europese lidstaten kan wel wat druk wegnemen op landen als Italië en Griekenland, maar het is de vraag of lidstaten het ooit eens kunnen worden over een niet-vrijwillige aanpak. De Jong: ´Zo lees ik in de bijlage dat het aantal inwoners van een lidstaat voor 40% meetelt: hoe meer inwoners, des te meer asielzoekers een lidstaat volgens de Commissie kan opvangen. Bevolkingsdichtheid wordt echter niet meegeteld, terwijl het natuurlijk voor de opvangcapaciteit uitmaakt of je te maken hebt met een dicht- of dunbevolkt land´.

De SP verwerpt de voorstellen voor versoepeling van het migratiebeleid voor hooggeschoolden. De Jong: ´Al jaren wijzen we erop dat het aantrekken van hoogopgeleiden uit ontwikkelingslanden leidt tot een voor die landen zeer ongewenste brain drain. Daarnaast maakt dit onderdeel van de migratie-agenda het geheel buitengewoon tegenstrijdig: in ontwikkelingslanden krijgen potentiële migranten enerzijds te horen dat ze zeer welkom zijn, als ze hoog zijn opgeleid, terwijl er tegelijkertijd voorlichtingsprojecten worden opgezet om lager opgeleiden van eventuele migratieplannen te laten af te zien. Dat gaat dus nooit werken´.