Bussemaker en coalitie hebben lak aan eisen studenten en docenten

Een grote domper, dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk over het feit dat de coalitie vandaag vijf SP-voorstellen heeft weggestemd om de kwaliteit van universiteiten te verbeteren. Van Dijk: ‘Zowel minister Bussemaker als de PvdA tonen hier hun ware gezicht. Naar aanleiding van het debat over wetenschap deed ik afgelopen tijd vijf voorstellen om de zorgen van studenten en docenten in beleid om te zetten: meer geld voor de eerste geldstroom, minder tijdelijke aanstellingen, minder invloed van het bedrijfsleven, afzien van het experiment met student-promovendi en fors minder geld voor marketing en pr-activiteiten. Allemaal voorstellen die enorm veel draagvlak hebben in het hoger onderwijs. PvdA-minister Bussemaker adviseerde de Kamer echter tegen alle voorstellen te stemmen, de PvdA en de VVD volgden dat advies braaf. Dus haalden de voorstellen geen meerderheid, ondanks steun van een deel van de oppositie. De steun van de PvdA voor de actievoerders in het Maagdenhuis was dus slechts voor de bühne.’

Van Dijk is bezig met een plan om de kwaliteit van hoger onderwijs en onderzoek centraal te stellen en de zeggenschap van studenten en docenten te vergroten. Zo heeft hij een wetsvoorstel in voorbereiding om bestuurders van universiteiten rechtstreeks te laten kiezen door personeel en studenten. Van Dijk: “Universiteiten, zoals de UvA in Amsterdam, worden bestuurd alsof het bedrijven zijn. De bestuurders gedragen zich maar al te vaak als zonnekoning, die de belangen van het vastgoed zwaarder laten wegen dan de kwaliteit van onderwijs en onderzoek. Het verzet daartegen moeten we toejuichen. De PvdA heeft vandaag een unieke kans laten liggen om dat in daden om te zetten.’

Betrokken SP'ers