SP, GroenLinks en CDA willen bankiers horen over megasalarissen

Oppositiepartijen SP, GroenLinks en CDA willen een hoorzitting over de enorme salarisstijgingen van bestuurders bij financiële instellingen. De partijen hebben hiertoe opgeroepen na de onthutsende salarisstijgingen van bestuurders bij banken en verzekeraars. De Kamerleden Merkies (SP), Klaver (GroenLinks) en Omtzigt (CDA) vinden de salarisstijgingen ‘exorbitant’ en ‘niet uit te leggen in tijden waarin gedwongen ontslagen aan de orde van de dag zijn, zeker ook in de financiële sector.’ En dat in een sector die met tientallen miljarden belastinggeld overeind gehouden is sinds 2008.

De Kamerleden willen met de hoorzitting bespreken hoe bestuurders maar ook  Raden van Commissarissen, die formeel gaan over de salariëring van de bestuurders, zelf aankijken tegen de vaak enorme ophoging van beloningen. Vragen die aan de orde moeten komen zijn onder meer hoe financiële instellingen de sterke stijging van vaste en variabele salarissen verantwoorden en hoe zij dit rechtvaardigen wanneer binnen de organisatie het eigen personeel moet inleveren of zelfs wordt ontslagen? Welke lessen zijn dan getrokken uit de bankencrisis en hoe moet de salariëring in de toekomst wel duurzaam en verantwoord worden ingericht?

De afgelopen week maakte een aantal financiële instellingen bekend de salarissen voor de bestuurders fors te verhogen. Zo krijgt ING-bestuursvoorzitter een salarisverhoging van bijna dertig procent, waardoor hij jaarlijks zo’n 1,9 miljoen aan salaris en beloningen opstrijkt. Ook Aegon-topman Wynaendts bleek flink te kunnen bijschrijven: naast een vast salaris van 1,15 miljoen incasseert hij ook een bonus van meer dan 9 ton. Zelfs bij ABN AMRO, momenteel nog altijd in staatshanden, kunnen bestuurders op een salarisverhoging van honderdduizend euro rekenen, een stijging van bijna 17 procent.