Van Nispen: Waarborg onafhankelijkheid rechters beter

De schijn van partijdigheid en belangenverstrengeling moet zoveel mogelijk worden voorkomen om het vertrouwen in onze rechtspraak te behouden. Dat zegt SP-Kamerlid Michiel van Nispen. 'Nederlanders hebben grote waardering voor de rechtspraak, maar we moeten er voor blijven knokken dat dat vertrouwen niet geschonden wordt.' Hij doet daarom drie voorstellen om de integriteit van rechters te waarborgen.

Michiel van Nispen

Op dit moment mogen advocaten, politici of ambtenaren deze functie combineren met het rechter-plaatsvervangerschap. Wat Van Nispen betreft zijn deze drie functies onverenigbaar met het rechterschap. 'Advocaten, politici en ambtenaren vervullen een andere rol binnen onze rechtsstaat. Als je eerst meewerkt aan de totstandkoming van een wet als ambtenaar, of je hebt in het parlement tegen een wet gestemd die je vervolgens als rechter moet toepassen kan dit makkelijk de schijn van vooringenomenheid wekken. Voor rechters zijn deze nevenfuncties al deels onmogelijk, maar ook plaatsvervangend rechters moeten hierin worden beperkt.'

Ook wil Van Nispen dat niet alleen de nevenfuncties van rechters geregistreerd worden, maar ook hun financiƫle belangen en de functies van hun partners. 'Nederland loopt op dit punt achter op andere landen. Het moet volstrekt duidelijk zijn dat rechters geen zaken mogen behandelen waarin ze zelf een belang hebben.' Daarom stelt de SP tot slot ook voor om meer openheid van zaken te geven over het toedelen van zaken door rechtbanken en gerechtshoven aan individuele rechters. De regels hierover zijn voor de buitenwereld niet duidelijk. Dit werkt discussie over mogelijke vriendjespolitiek in de hand.

Betrokken SP'ers