Tiny Kox: Samen optrekken tegen nieuwe Koude Oorlog

'Nu anderen aansturen op confrontatie, moeten linkse krachten in Europa tegengas geven en inzetten op herstel van vreedzame coöperatie. De bevolking van Europa zit niet te wachten op een nieuwe Koude Oorlog. Laten we naar de mensen luisteren en actief weerwoord bieden aan hen die onverantwoord aansturen op nieuwe scheidsmuren in Europa.' Aldus SP-senator Tiny Kox tijdens een werkbezoek aan het Europees Parlement in Brussel.

Kox bezocht Brussel als voorzitter de linkse fractie in de parlementaire assemblee van de Raad van Europa. Hij sprak met de linkse fractie in het Europees Parlement, op uitnodiging van fractievoorzitter Gabi Zimmer (Die Linke, Duitsland). Met haar maakte hij afspraken over betere samenwerking van de twee linkse parlementaire groepen in Europa. Daarnaast had hij bilaterale ontmoetingen met vertegenwoordigers van Syriza (Griekenland), Podemos (Spanje), Sinn Fein (Ierland). De drie partijen zijn momenteel uitermate populair in hun landen vanwege hun oproep tot een sociale uitweg uit de crisis. Ook sprak hij met vertegenwoordigers van het Linkse Front (Frankrijk) en vanzelfsprekend de SP-delegatie in Brussel.

In zijn toespraak tot de linkse fractie waarschuwde Kox voor het grote gevaar van een nieuwe Koude Oorlog, waarbij sommige politici garen proberen te spinnen maar waarop de bevolking absoluut niet zit te wachten. Hij wees op het schrijnende gebrek aan betrouwbare informatie over de crisis in Oekraïne en de betrokkenheid erbij van Rusland, de Europese Unie, de NAVO en de Verenigde Staten. Links in Europa heeft volgens Kox tot taak partij te kiezen tegen alle koude oorlogsretoriek. Hij verzette zich tegen het steeds verder inkrimpen van de parlementaire contacten met Rusland: 'Zeker in tijden van internationale crisis moeten volksvertegenwoordigers hun verantwoordelijkheid nemen en met elkaar in gesprek blijven, hoe moeilijk dat soms ook is.'

Kox sprak ook nog met de Russische ambassadeur bij de Europese Unie over de afnemende parlementaire contacten. Vorige week liep de Russische delegatie in de parlementaire assemblee van de Raad van Europa weg, toen haar het stemrecht werd ontnomen door een meerderheid, aangevoerd door Britten en Balten. Volgens Kox zijn beide stappen verkeerd.