SP wil hoorzitting over kartelvorming Openbaar Vervoer

SP-Kamerlid Farshad Bashir wil op korte termijn een hoorzitting in de Tweede Kamer over de samenspanning van Arriva, Veolia en Connexxion tegen de NS. Deze bedrijven zouden door rechtszaken te voeren de NS dwars willen zitten en op onnodige kosten jagen. Onderling zouden de drie bedrijven daarentegen een niet-aanvalsverdrag hebben gesloten. Bashir wil de directeuren van de Openbaar Vervoerbedrijven horen.

Farshad Bashir

Bashir: 'De zogenaamde marktwerking leidt ertoe dat deze bedrijven over de rug van de reiziger en de belastingbetaler de NS aan het bevechten zijn. Uiteindelijk zijn de juristen en de advocaten de lachende derden. Ik wil uitleg van de directies van de betrokken bedrijven die geheime afspraken gemaakt zouden hebben.'

Rechtszaken zijn al langer schering en inslag in de OV-sector. Wie een concessie verliest procedeert bijna standaard. 'Is dit de marktwerking die de marktfanaten ons voorgehouden hebben? Volgens het kabinet staat de reiziger op plaats 1, 2 en 3. Maar in werkelijkheid is het de portemonnee van de reiziger die op 1, 2 en 3 staat.'

Volgens Bashir is er helemaal geen sprake van marktwerking in het Openbaar Vervoer. 'De zogenaamde marktpartijen in Nederland zijn grote Duitse en Franse multinationals die in handen zijn van de regeringen in Berlijn en Parijs. Deze berichten over kartelvorming bevestigen onze wens om snel een einde te maken aan de marktwerking in het Openbaar Vervoer. De trein, bus en metro horen van ons allemaal te zijn en niet van een paar mensen die snel winst willen maken.'