Roemer: ‘Kabinet solt met nationale veiligheid’

Emile Roemer

SP-leider Emile Roemer is niet overtuigd dat de kabinetsplannen tegen terrorisme ons land voldoende bescherming bieden. Het kabinet laat vandaag weten dat er geen extra middelen komen voor politie, Openbaar Ministerie, Marechaussee en AIVD. Roemer: ‘Het kabinet solt met onze nationale veiligheid. De diensten krijgen fors meer taken, maar nul extra middelen. Sterker nog: er wordt op bezuinigd. Agenten en Marechaussee hebben niks aan mooie woorden, ze hebben extra collega’s nodig om al het werk op te vangen.’

De SP vreest dat de extra druk op politie, Marechaussee en AIVD leidt tot roofbouw op het veiligheidsapparaat. Uit eigen onderzoek van de SP blijkt dat 84% van de agenten het oneens is met het kabinet dat de capaciteit op orde is. Roemer: ‘Het ene gat wordt met het andere gevuld. Alleen al dit jaar wordt er meer dan 300 miljoen euro op de politie en het Openbaar Ministerie bezuinigd. Premier Rutte verhult zich achter vele mooie woorden, maar daar kopen we niks voor.’

Het kabinet kondigt in de vandaag verstuurde brief aan dat de diensten een analyse zullen maken om te bezien of extra versterking noodzakelijk is. Roemer: ‘Het is bespottelijk  dat het kabinet nu nog met zo’n analyse moet beginnen. Je vraagt je af of het kabinet onze veiligheid wel écht serieus neemt. De SP heeft geen behoefte aan onderzoek, maar aan extra mankracht om de veiligheid te verbeteren.’

Betrokken SP'ers