‘Handhaaf rode kruizen op snelwegen met kruiscamera’s’

SP-Kamerlid Farshad Bashir wil dat er door het land verspreid honderd kruiscamera’s komen. Deze camera’s, die achter de matrixborden komen te hangen, moet het aantal bestuurders dat de rode kruizen op snelwegen negeert fors terugdringen. Zo vermindert het aantal gevaarlijke incidenten op snelwegen.

Farshad Bashir

‘Volgens schattingen zijn er meer dan honderdduizend automobilisten die jaarlijks een rood kruis negeren. Het werken aan en rondom snelwegen wordt hierdoor leverensgevaarlijk. Vorig jaar werden veertien auto’s van Rijkswaterstaat aangereden en zo’n dertig medewerkers konden op tijd wegspringen. Er zijn helaas ook doden te betreuren. Dat is onacceptabel, deze mensen hebben recht op veilig werk. Met kruiscamera’s kan extra gehandhaafd worden op het negeren van rode kruizen op snelwegen.’

De straffen voor het negeren van een rood kruis gaan omhoog. Vanaf dit jaar valt het onder het strafrecht. Bashir: ‘Het is goed dat de straffen voor het passeren van rode kruizen fors verhoogd zijn. Maar de pakkans is nog te laag. Met de kruiscamera’s op hotspots – plekken waar relatief vaak rode kruizen te zien zijn - zal de pakkans worden verhoogd en het negeren van de kruizen tegengaan.’

De kruiscamera’s gaan in het voorstel van Bashir alleen auto’s registreren die onder een rood kruis doorrijden. ‘De camera’s staan dus uit als er geen rood kruis te zien is. Ook gaan de camera’s niet op snelheid controleren. Dit voorstel moet het werken langs de weg voor wegwerkers en hulpdiensten weer veilig maken.’