Van Raak: Snel asiel Snowden in Nederland

De SP vraagt de regering Edward Snowden snel asiel te verlenen in Nederland. In Nieuwsuur verklaarde Snowden, die nu in Moskou zit, graag naar Nederland te willen komen en ook een asiel aanvraag te hebben gedaan. Die is volgens hem echter niet in behandeling genomen.

SP-Kamerlid Ronald van Raak: 'Snowden bevestigde wat we eigenlijk al wisten, dat onze geheime diensten zich 'ondergeschikt' opstellen ten opzichte van de NSA, in feite werken voor de Amerikanen en doen wat zij willen. Daarmee zou Nederland ook betrokken zijn bij de Amerikaanse afluisterschandalen. De AIVD heeft een belangrijke rol bij het in de gaten houden van extremisten. Maar het is onverantwoord dat de Amerikanen de gezamenlijke strijd tegen terrorisme misbruiken voor eigen doeleinden, om ondernemers, wetenschappers, politici, diplomaten en onschuldige burgers uit andere landen te bespioneren. Snowden kan ons nog steeds veel leren over de naïeve omgang van Nederland met de NSA en ons helpen hoe wij onze burgers beter kunnen beveiligen. Niet alleen in het kader van onze nationale veiligheid, maar ook om humanitaire redenen is het belangrijk om klokkenluider Snowden een veilig heenkomen te bieden.'

Betrokken SP'ers