Kooiman: ‘Minister Opstelten luistert niet naar de politie’

Nine Kooiman

84 procent van de politieagenten is het niet eens met de uitspraak van minister Opstelten dat er geen extra politie nodig is om de terreurdreiging het hoofd te bieden. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van een lopende enquête van de SP die tot nu toe door ruim 1.100 agenten werd ingevuld.

Agenten geven aan dat door de toenemende werkdruk collega's ziek worden. 'De roosterdruk is extreem hoog. Bij uitval van een collega ontstaat er al een probleem bij de planning' vertelt een agent. Een andere diender zegt dat bij de recherche het werk veel te lang blijft liggen: 'We komen gewoon handen te kort.' Het vertrouwen in de minister blijkt niet groot onder politiepersoneel, een agent stelt dat 'Opstelten geen enkele kijk heeft op de werkelijkheid van de roosterdruk.'

SP-Kamerlid Nine Kooiman is geschrokken van de reacties. Volgens haar luistert minister Opstelten niet genoeg naar agenten: 'Hij vertelt ons in debatten hele andere dingen dan wij van de politie horen. De sussende woorden die hij spreekt stroken niet met de dagelijkse praktijk. Ik wil dat de minister de politie serieus neemt en dat er snel extra politiecapaciteit bij komt.'