Hoop schreef geschiedenis in Griekenland

Met de inspirerende overwinning van Syriza heeft de hoop het van wanhoop gewonnen. In Griekenland, maar ook in de rest van Europa.

Alexis Tsipras
Syriza-leider Alexis Tsipras

Nog niet alle stemmen zijn geteld, maar zeker is dat de Griekse linkse partij Syriza de parlementsverkiezingen dik heeft gewonnen. Het spant er om middernacht nog om of de partij genoeg stemmen heeft om – met de 50 bonuszetels voor de grootste partij – een absolute meerderheid te halen. Als dat het geval is, kan Syriza direct een regering vormen en aan de slag gaan.

In zijn speech laat in de avond op het plein voor de Universiteit van Athene, opende partijleider Alexis Tsipras met de woorden 'Hoop schreef geschiedenis vandaag'. De Grieken hebben op Syriza gestemd om een einde te maken aan de keiharde bezuinigingen, opgelegd vanuit Europa. Tsipras: 'Griekenland laat vijf jaren van vernedering en verdriet achter zich.'

Roemer op bezoek bij Tsipras
In 2011 bracht SP-leider Emile Roemer een bezoek aan Syriza

De overwinning van Syriza is volgens Tsipras een overwinning voor iedereen in Europa die tegen bezuinigingen strijdt. SP-senator Tiny Kox beaamt dat: 'De overwinning van de hoop in Griekenland betekent ook dat er in de rest van Europa weer hoop is. Syriza laat zien dat je niet hoeft mee te lopen in het beleid van bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen. De Grieken tonen ons en de rest van Europa dat het anders kan, hoe zwaar de tegenwind ook is.' SP-leider Emile Roemer heeft Tsipras gefeliciteerd.

Maandagochtend zal bekend zijn wat de definitieve uitslag is en of Syriza een absolute meerderheid heeft.