Directeur Verian weigert ook 20% salaris in te leveren

SP-Kamerlid Tjitske Siderius en het actiecomité ‘Wij zijn de thuiszorg Nijmegen’ hebben bestuurder Klaas Stoter van thuiszorgorganisatie Verian persoonlijk gevraagd om ook 20%  van zijn salaris in te leveren. Siderius: ‘Thuiszorgorganisatie Verian verplicht honderden thuiszorgmedewerkers 20% van hun salaris in te leveren, terwijl deze bestuurder zelf bijna 2 ton verdient. Dat is onacceptabel’.

Tjitske Siderius in actie bij Verian in Nijmegen
Tjitske Siderius

Thuiszorgaanbieder Verian is van plan om de salarissen van honderden thuiszorgmedewerkers met 20% te korten. Deze maatregel kost veel medewerkers tot enkele honderden euro’s per maand. Een deel van de medewerkers heeft bezwaar aangetekend. Zij worden nu met ontslag bedreigd als ze hun bezwaar tegen de voorgestelde loonsverlaging van 20% niet intrekken.

Siderius: ‘Het is niet uit te leggen dat een directeur de thuiszorgmedewerkers verplicht loon in te leveren, terwijl de bestuurder zelf een buitensporig salaris verdient. Als er al iemand salaris zou moeten inleveren dan zou het bestuur dat moeten doen en niet de thuiszorgmedewerkers.’

Personeel Verian vraagt directeur 20% salaris in te leveren

Stoter zelf is nog niet van plan om wat van zijn riante salaris in te leveren. Volgens de directeur bepaalt de Raad van Bestuur zijn salaris en gaat hij ‘hier niet over’. Het actiecomite  ‘Wij zijn de thuiszorg Nijmegen’ beraadt zich op nieuwe acties.

Betrokken SP'ers