Spookhuis Zorg

De zorg gaat veranderen, luidt de slogan. Makkelijk gezegd. Gemeenten zitten zwaar in hun maag met de zorgtaken die het Rijk op hun bord heeft gegooid. Omdat op 1 januari de ‘transitie’ moet zijn afgerond, kent de creativiteit soms geen grenzen. De bezuinigingen op thuiszorg leveren duivelse dilemma’s op. Een kleine rondgang door Nederland Zorgland anno nu lijkt soms op een ritje door een macaber spookhuis.

Jimmy Dijk
Jimmy Dijk (foto: Jeroen van Kooten)

Volkomen achterlijk

Zijn de mensen in Groningen volkomen achterlijk? Of alleen degenen die ondersteuning nodig hebben in deze stad? Dat zou je kunnen gaan denken, als je de tips ziet die de gemeente aan mensen geeft om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen. Op de website Wij Groningen regent het adviezen als: ‘Misschien kunt u kijken welke winkels dichterbij zijn. Dan hoeft u niet zo ver.’ ‘Als u vaker hetzelfde kopje of beker gebruikt, heeft u minder afwas.’ En: ‘Soep uit blik is makkelijk klaar te maken. U hoeft het alleen maar op te warmen.’ Oh ja: ‘En uw ramen kunt u misschien ook wat minder vaak lappen.’ Immers: ‘De zorg in Groningen? Gaat veranderen...’, meldt de website, die een orkaan van hoon en kritiek losmaakte. De gemeente schrapte daarop naar verluidt inmiddels een aantal adviezen die wat al te lullig waren. De Groningse SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk wil echter dat de site helemaal uit de lucht gehaald wordt. Hij vindt de tips veelal schofferend. ‘Kijk, er is uiteraard niks mis met informatie geven aan mensen. Maar als jij mensen bijvoorbeeld gaat vertellen dat ze moeten gaan zitten tijdens het strijken, dan neem je mensen met een zorg- of hulpvraag niet serieus. Of wat dacht je van het advies om een betere baan te zoeken als je niet genoeg verdient? Absúrd! Oh, moet jij daar om lachen? Nou, ik niet. Ik vind het uitermate pijnlijk. Groningen schaft per 1 januari de huishoudelijke hulp af. Deze website toont aan hoe coalitiepartijen VVD, PvdA en D66 denken over participatie in de samenleving: bouw een website en de mensen zoeken het verder maar uit.’
Jimmy Dijk ontdekte dat de website 100.000 euro heeft gekost. Volgens de SP’er kost het opzetten van een website in de regel zo’n 35.000 euro. Dat zou betekenen dat Jalp – zo heet het ‘burgerportaal’ dat de site ontwikkelde – er 65.000 euro aan verdiende. Jalp deed dat in maar liefst 66 gemeenten. Worden daar ook alle zorg- en hulpvragers voor achterlijk gehouden? ‘Nee’, zegt Dijk: ‘In andere gemeenten is de toon van de site heel anders. Elders wordt ook niet zo rigoureus in de huishoudelijke zorg gesneden als in Groningen.'

SP'ers roepen staatssecretaris Van Rijn ter verantwoording; in Amersfoort bood SP-fractievoorzitter Ad Meijer hem de Gouden Zorgsloophamer aan (foto: Diederik Olders)

Eindstation

Onder het motto ‘Stop de sluiting van verzorgingshuizen’ overhandigde de SP in september 45.000 handtekeningen aan staatssecretaris Van Rijn. Want komende jaren moeten naar verwachting 800 tot 1.300 verzorgingshuizen sluiten. Gevolg: vele duizenden ouderen moeten gedwongen verhuizen. Mensen moeten langer thuis (kunnen) blijven wonen, vindt het kabinet. Maar hoe moet dat dan, nu gemeenten uitgerekend op de thuiszorg fors gaan bezuinigen?

Wat een gedwongen verhuizing kan betekenen voor hoogbejaarde zorgbehoevenden moge het voorbeeld van Jannie Westveer illustreren. ‘De oorlog heeft Jannie overleefd. Maar dit niet.’ Die woorden sprak Sietha Cornielje-Wams in een recente uitzending van EenVandaag. Zij is ex-voorzitter van de cliëntenraad van woon- en zorgcentrum De Golfstroom in Den Helder. Daar heeft de 81-jarige Jannie Westveer zich van het leven benomen. Wat eerder had ze een brief gekregen waarin haar en een groepje andere bewoners van De Golfstroom werd medegedeeld dat ze hun woning moesten verlaten. De brief kwam in augustus. Totaal onverwacht – per 1 januari moesten de appartementen geruimd zijn. Zorgkoepel Vrijwaard heeft namelijk een andere bestemming voor de benedenverdieping van een deel van het complex voor ogen. Het ging weliswaar om een bestemming als huisartsencentrum, maar de onrust en het verdriet werden er niet minder om. Enkel een informatiebijeenkomst voor de bewoners was nog gepland.

De aankondiging van gedwongen verhuizing sloeg in als een bom. De bijeenkomst leverde vooral informatie (lees: woede) op jegens de directie. Volgens het Noordhollands Dagblad gaven vier hoogbejaarde bewoners aan liever dood te gaan dan te verhuizen. Directeur Coert Veenstra schakelde toen naar eigen zeggen ‘de juiste zorgverlening’ in, maar Kees Westveer, de zoon van de overleden vrouw, verklaarde daar niets van gemerkt te hebben.

Mevrouw Westveer had het naar haar zin in De Golfstroom. Ze woonde, zo vertelde haar zoon de krant, graag op de begane grond, omdat ze bang was voor kleine ruimtes zoals de lift. Ook was het fijn dat haar appartement aan de schaduwzijde van het complex gelegen was, want ze had snel last van warmte. Ze was een tevreden mens. En dan dit. De afscheidsbrief die ze schreef, is door Kees Westveer overhandigd aan SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten.

Vrijwaard-directeur Veenstra hield het kort in EenVandaag: ‘Ik respecteer haar keuze om uit het leven te stappen.’

Enorme blunder?

Hoe ziet iemands leven eruit als plotseling de huishoudhulp geschrapt wordt? Moeilijk voor te stellen als je zelf nog alles kunt. Maar wat als je multiple sclerose hebt, zoals Irma Renting uit het Gelderse Kilder, en er iedere week een hulp komt poetsen? Hoe moet het dan verder, als die hulp straks niet meer komt? In dagblad De Gelderlander vertelde ze onlangs dat ze achterover sloeg van de brief die ze van de gemeente kreeg. Daar stond in dat het vanaf 1 januari haar eigen verantwoordelijkheid is om haar woning schoon te houden. Dus: familie of vrienden vragen. Of betalen. Of gewoon geen schoon huis meer.

Kan niet, zegt Rolf Smid van Ieder(in), de koepelorganisatie voor chronisch zieken en mensen met een beperking. ‘Gemeenten kunnen niet zonder onderzoek te hebben gedaan en zonder deugdelijke motivering aan te voeren zomaar iemands huishoudelijke hulp schrappen. Dat druist tegen de doelstellingen van de Wmo in, en is volgens ons in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.’ Ieder(in) heeft over een vergelijkbare situatie als bij Irma Renting inmiddels een rechtszaak aangespannen. ‘Een soort proefproces’, zegt Smid. Hoe dat gaat aflopen is onduidelijk, maar de inschatting is dat de rechtsgang geenszins kansloos is. In een inderhaast geschreven brief aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Van Rijn dat ‘gemeenten zorgvuldig moeten zijn bij het aanpassen van huishoudelijke hulp bij mensen met een lopende indicatie’. Rolf Smid: ‘Van Rijn zegt weliswaar niet expliciet dat wij gelijk hebben. Wel laat hij doorschemeren dat hij eigenlijk ook vindt dat het in de geest van de wet is dat gemeenten door middel van een serieus gesprek kijken naar de persoonlijke situatie van mensen met een indicatie die nog van kracht is.’

Maar is het dan niet zo dat gemeenten die blindelings de huishoudhulp schrapten, een enorme blunder hebben begaan? Immers: vorige maand stelden zij hun begrotingen vast en daarin zijn ongetwijfeld de geraamde bezuinigingen op huishoudhulp al meegenomen. ‘Ja, dat zou kunnen’, bevestigt Smid: ‘Gemeenten die dachten op deze manier goedkoper uit te zijn, krijgen wellicht toch te maken met toenemende kosten als ze deze zorg alsnog moeten toekennen.’

Trieste thriller

Ontroerd en emotioneel was hij. ‘Zo’n goeie hebben wij nog niet gehad’, riepen talloze aanwezigen Ben Oude Nijhuis toe tijdens de AbvaKabo-demonstratie Red de Zorg, in Den Haag op 8 november. Oude Nijhuis schokte Nederland met zijn onthullingen in dagblad AD over Woonzorgcentra Haag­landen (WZH).

Bart van Kent, fractievoorzitter van de Haagse SP-gemeenteraadsfractie, kende hem persoonlijk. Kende, want Oude Nijhuis stierf een week na de demonstratie totaal onverwacht aan een hersenbloeding. Van Kent: ‘Hij vertelde nog dat zijn dementerende vrouw na de commotie over de falende zorg bij WZH ineens wel alle zorg kreeg.’

De perikelen rondom WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) lijken op een heuse thriller. Maar dan wel een heel trieste. Signalen van ernstige misstanden, een affaire rond de vader van de staatssecretaris, het ministerie dat dagblad AD onder druk zou hebben gezet, een klokkenluider die het verboden wordt om met de pers te praten.

WZH kwam in het nieuws toen Ben Oude Nijhuis en zijn buurman Joop van Rijn – inderdaad: de vader van – schrijnende verhalen vertelden in het AD. Van Rijn vertelde onder meer dat zijn dementerende vrouw soms niet verschoond was en dat haar dan de urine langs de enkels liep. Het ministerie zou volgens de Volkskrant publicatie van het artikel hebben willen tegenhouden op grond van de ‘privacy’ van de staatssecretaris, maar de familieband lekte ‘via andere kanalen’ toch uit. Tot ieders verbazing zat staatssecretaris Van Rijn even later in de talkshow Pauw. Tegenover Ben Oude Nijhuis nota bene. Brak de staatssecretaris als landelijk zorgregievoerder voor de tv-camera’s een extra hartstochtelijke lans voor de kwaliteit van de ouderenzorg? Niet echt.'

'Het gaat hier echt om een structureel probleem'

De Haagse SP-raadsfractie riep de verantwoordelijk wethouder op om bij het kabinet aan de noodbel te trekken over de misstanden. Bart van Kent licht toe: ‘Het gaat hier om inwoners van Den Haag, voor hen komen we op. Als SP kunnen we het niet accepteren dat er mensen in onze stad verkommeren. In het verleden hebben we vaker gewezen op soortgelijke misstanden, maar de wethouder sprak dan van ‘incidenten’ en zei dat er overal weleens fouten worden gemaakt. Maar daar kan hij in mijn ogen nu niet meer mee wegkomen, het gaat hier echt om een structureel probleem.’

Een structureel probleem heeft WZH zelf in ieder geval niet, tenminste niet in financiële zin. Volgens nieuwssite joop.nl maakte het bedrijf vorig jaar nog 2,8 miljoen euro winst. ‘Wij hebben WZH-topman De Glint vorig jaar nog genomineerd voor de verkiezing van De Grootste Graaier van Den Haag. Omdat ie – als topman van een organisatie die betaald wordt met publiek geld – 235.000 euro per jaar verdiende. Je ziet vaak dat zorgorganisaties te veel dure mensen in de top hebben rondlopen. Dat staat in schril contrast met het feit dat er vaak te weinig geld is om goed en voldoende zorgpersoneel in dienst te nemen. Het Rijk is weliswaar verantwoordelijk voor verpleeg- en verzorgingshuizen, maar misstanden zijn niet alleen de landelijke overheid aan te rekenen.’

Volgens Van Kent bedient WZH zich ook van een bijzondere tactiek om verzorgingshuizen te sluiten. ‘Door middel van het plaatsingsbeleid wordt bewust toegewerkt naar lege bedden, waarna ze de locatie leeg laten lopen. Vorig jaar leidde dat ertoe dat mensen gedwongen van Den Haag naar onder meer Zoetermeer moesten verhuizen. Je kunt je niet voorstellen wat dat voor onzekerheid onder bewoners en zorgmedewerkers veroorzaakte.’

Henk van Gerven

Kannibalen

‘De zorg wordt onbetaalbaar, horen we dagelijks van onze depressieve economen’, schrijft SP-Kamerlid Henk van Gerven in een column op de website van de SP. ‘Onze dure ouderen zouden onze collectieve uitgaven kannibaliseren.’ In zijn column laat Van Gerven zien dat het percentage van het BBP dat wordt uitgegeven aan de zorg, veel lager is dan de media ons voorspiegelen. Dat werpt de vraag op wie de échte kannibalen zijn. Om dat te illustreren, geeft hij twee voorbeelden die boekdelen spreken.
‘Onlangs kreeg ik de volgende mail van een collega neuroloog: de stof dimethylfumaraat 240 mg voor de behandeling van psoriasis en MS kost € 1,73 per tablet. Nu farmaceut Biogen de stof heeft geregistreerd voor de behandeling van MS en het medicijn
Tecfidera op de markt bracht, kost een capsule van 240 mg € 20,37 en per 1 oktober zelfs € 34,06 (+ 67%!).’
Aha, hier komt de rol van de farmaceutische industrie om de hoek kijken.
Voorbeeld 2. ‘Uit de Marktscan Zorgverzekeringsmarkt blijkt dat het “exploitatieresultaat” per basisverzekering verzekerde voor de grote 4 zorgverzekeraars in 2013 88 euro bedroeg. Een stijging van 27 euro ten opzichte van 2012.’
Dus ook de zorgverzekeraars eten een substantieel deel van de koek.
‘Het kost ons 1/200 deel van onze totale welvaart om de AWBZ overeind te houden en elke oudere de zorg te geven die wij ook onze ouders zouden willen geven. Doen zou ik zeggen. En laten we de echte kannibalen in de zorg aanpakken.’

Dit artikel verscheen eerder in Tribune. Tribune thuis ontvangen? Word lid van de SP!

Betrokken SP'ers