SP: Lijstje van Timmermans stelt weinig voor

Met veel bombarie hebben Commissievoorzitter Juncker en zijn rechterhand Timmermans het nieuwe werkprogramma van de Commissie gepresenteerd. Voor de SP biedt dit weinig aanknopingspunten. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ´Maar liefst 55 van de 80 voorstellen die de Commissie intrekt, waren sowieso achterhaald. Tegelijkertijd trekt de Commissie met dit werkprogramma nieuwe bevoegdheden naar zich toe. Dat doet ze door ‘hervormingscontracten’ in het kader van het economisch bestuur, op het gebied van het fiscaal- en energiebeleid, en door de lancering van een ´kapitaalunie´. Bovendien gaat de Commissie haar recht om voorstellen in te trekken politiek inzetten: dat betekent dat zij voorstellen intrekt, als de uitkomst van de onderhandelingen met de Raad van Ministers en het Europees Parlement haar niet bevalt. Deze Commissie is dan ook te groot in het grote en te klein in het afschaffen van het kleine grut´.

Ook in voorgaande jaren heeft de Commissie tientallen voorstellen ingetrokken die achterhaald waren. In 2013 ging het om 50 van dergelijke voorstellen. Dat is dan ook niets nieuws. De SP steunt natuurlijk de intrekking van deze voorstellen. Hetzelfde geldt voor de meeste andere voorstellen die wel wat om het lijf hebben, zoals het voorstel voor kunstmatige vergroting van het aantal afhandelaars van bagage en passagiers op vliegvelden, waar de SP samen met de vakbeweging tegen gestreden heeft. SP-Kamerlid Harry van Bommel: ´Timmermans had echter moeten doorpakken en nog veel meer voorstellen moeten intrekken. Zo haalt hij bijvoorbeeld niet het 4e spoorpakket van tafel, waarmee de vermarkting van het spoor verder wordt doorgezet Iedereen weet dat voor een land als Nederland het opknippen van de spoorlijnen en de scheiding tussen NS en ProRail een fiasco zijn geworden´.

Wel maakt de SP zich zorgen over de intrekking van het voorstel voor aanscherping van de normen voor de luchtkwaliteit. SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur: ´Het is wetenschappelijk aangetoond dat fijn stof en in het bijzonder roetdeeltjes zorgen voor vroegtijdig overlijden van heel veel mensen. Door dit voorstel in te trekken, zet de Commissie de gezondheid op het spel van veel mensen die dichtbij snelwegen wonen of aan verkeersaders in bijvoorbeeld grote steden. Hier wil ik met de Commissie nog een stevig robbertje over vechten, als het Europees Parlement in januari over het werkprogramma een resolutie aanneemt´.