SP blij met steun EP voor erkenning Palestina

De SP is blij met de grote steun voor de erkenning van Palestina die vandaag werd uitgesproken door het Europees parlement. Ruim 70% van de Europarlementariërs stemden voor de resolutie.  Het Europees parlement kan zelf geen landen erkennen, maar dringt er bij de lidstaten op aan om dat wel te doen.

SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur was één van de mede-indieners van de resolutie: “De resolutie spreekt erkenning uit van de Palestijnse staat, en van de twee-statenoplossing. Mijn hoop is dat deze stap het vredesproces zal bevorderen dat nu al zo lang vast zit. De erkenning van Palestina als soevereine staat is een steuntje in de rug voor de gematigde krachten. Bovendien bevordert het de gelijkwaardigheid tussen de partijen in de onderhandelingen.”

Mineur hoopt dat deze resolutie aanleiding zal zijn voor de Nederlandse minister Bert Koenders om zijn standpunt over de erkenning van Palestina te herzien. Koenders vond het tot nu toe te vroeg om Palestina te erkennen.

Betrokken SP'ers