Betere aanpak acquisitiefraude en oneerlijke handelspraktijken in zicht

Woensdag spreekt de Tweede Kamer over de initiatiefwet ter bestrijding van acquisitiefraude en oneerlijke handelspraktijken. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen wil, samen met VVD-Kamerlid Foort van Oosten, met dit initiatief zorgen voor een betere bescherming van ondernemers tegen deze vorm van fraude. Gesthuizen: ‘Fraudeurs bedonderen ­mensen en komen er gewoon mee weg. Het Nederlandse bedrijfsleven lijdt hierdoor elk jaar ongeveer 400 miljoen euro schade. Met onze wet zullen deze malafide praktijken beter aangepakt kunnen worden.’

Sharon Gesthuizen en Foort van Oosten
Foort van Oosten (VVD) en Sharon Gesthuizen (SP)

Iedere dag worden ondernemers misleid door malafide aanbieders van advertentieruimte in niet bestaande of weinig gelezen (internet)gidsen. Door het gebruik van oneerlijke handelspraktijken, zoals bijvoorbeeld de beruchte ‘kleine lettertjes’, zitten zij vast aan langdurige overeenkomsten waar zij niks aan hebben. Ook spookfacturen zijn een bron van ergernis. ‘Het komt erop neer dat ondernemers worden opgezadeld met dure overeenkomsten waar ze niets aan hebben. De politie onderzoekt deze zaken amper of stuurt mensen weg met het argument dat geen sprake is van strafbaar feit. Onze initiatiefwet moet hier zoveel mogelijk een eind aan maken,’ aldus Gesthuizen.

Ook Van Oosten ziet dat acquisitiefraude een groeiend probleem is voor het midden- en kleinbedrijf. Hij sprak de laatste tijd met meerdere gedupeerde ondernemers. ‘Het komt in verschillende vormen voor. Maar al die vormen hebben gemeen dat de acquisitiefraudeur een ondernemer door misleidende handelspraktijken beweegt tot het aangaan van een overeenkomst waar hij eigenlijk niets aan heeft. En vervolgens vaak aan een langdurige overeenkomst vastzit.’

Gesthuizen kwam eerder al met haar notitie Leest u de kleine lettertjes maar naar buiten over de problemen in de aanpak van acquisitiefraude en oneerlijke handelspraktijken. Daarin staat dat de bescherming van ondernemers in het burgerlijk wetboek tegen deze malafide praktijken nog onvoldoende is geregeld. Ook is acquisitiefraude niet als strafbaar feit in het wetboek van strafrecht opgenomen. De initiatiefwet van de SP en de VVD lost deze problemen op. ‘We zorgen ervoor dat ondernemers op eenvoudige wijze af kunnen van overeenkomsten die op misleidende wijze tot stand zijn gekomen. Ook pakken we de georganiseerde bendes aan die achter deze misleidende praktijken zitten,’ aldus Van Oosten.