Ulenbelt: Bescherm pensioen bijstandsgerechtigden

Het moet wettelijk vastgelegd worden dat gemeenten mensen niet kunnen dwingen hun pensioen op te eten voor ze bijstand aan kunnen vragen. Om dit te regelen dient SP-Kamerlid Paul Ulenbelt woensdag een wetswijziging in. ‘Het pensioen is voor een waardige oude dag. Het is kortzichtig en onredelijk dat geld dat is gespaard voor die oude dag, moet worden opgemaakt omdat mensen tijdelijk geen werk hebben.’

Eerder wilde de gemeente Enschede haar inwoners dwingen om hun pensioen op te eten voordat ze in aanmerking kwamen voor een bijstandsuitkering. Na veel ophef trok Enschede het plan in. Ulenbelt: ‘Ook staatssecretaris Klijnsma was het met ons eens dat de plannen in Enschede niet door de beugel konden. We moeten nu zorgen dat de pensioenen van bijstandsgerechtigden in alle gemeenten beschermd worden. Als Klijnsma haar woord houdt, dan neemt ze morgen ons plan over.'

Update: Tijdens het debat kreeg Ulenbelt brede steun voor zijn voorstel. Gemeenten mogen straks mensen die bijstand aanvragen niet meer dwingen hun pensioen op te maken.