SP wil meer en goedkopere studentenkamers

Woningnood
Woensdagochtend voerde ROOD, jong in de SP actie tegen de woningnood onder studenten.

SP-Kamerlid Sadet Karabulut heeft woensdag haar zorgen geuit over de huisvesting van studenten. Ondanks dat er een actieplan is om meer kamers te bouwen bestaat er nog steeds een tekort aan duizenden studentenkamers. Ook de betaalbaarheid staat onder druk.

Karabulut: ‘Veel studenten zijn nu al bijna de helft van hun maandinkomen kwijt aan hun huur. Met nieuwe plannen van dit kabinet en het afschaffen van de studiefinanciering voorzie ik grote problemen. Het kabinet voert een ontmoedigingsbeleid als het gaat om studenten. Dat moet stoppen. Er staan honderdduizenden vierkante meters kantoorruimte leeg. Als we die ombouwen tot studentenwoningen kunnen we een deel van de woningnood oplossen.'

De betaalbaarheid van de reeds gebouwde studentenwoningen baart het SP-Kamerlid ook zorgen. 'De minister heeft me toegezegd dit jaarlijks te monitoren. Wat mij betreft gaat hij het niet alleen monitoren maar zet hij ook de rem op te dure studentenwoningen. Wat de SP betreft wordt er hard ingezet op genoeg betaalbare woningen voor onze studenten.'