SP wil banenplan voor migrantenjongeren

Sadet Karabulut

De SP wil dat er een banenplan komt voor jongeren die zonder werk thuis zitten. Aanleiding is de torenhoge jeugdwerkloosheid. De werkloosheid onder jongeren is gestegen tot wel 16 %. Onder jongeren uit minderheidsgroepen gaat het zelfs om een werkloosheid van 32%. SP-Kamerlid Sadet Karabulut: 'De jeugdwerkloosheid is al lange tijd erg hoog. Toch doet het kabinet weinig om de werkloosheid aan te pakken. Investeren in banen en zorgen voor voldoende stageplaatsen is heel hard nodig om jongeren aan het werk te helpen.'

Karabulut pleit voor een gericht plan om de werkloosheid onder kinderen van migranten met de helft terug te dringen. De werkloosheid onder kinderen van migranten is twee keer zo groot. Ruim een op de drie van onze jongeren uit minderheidsgroepen kan momenteel niet aan hun toekomst werken via een baan. Tel daarbij op dat sommige scholen hun VMBO-afdeling sluiten omdat deze te zwart is geworden en de tweedeling is compleet. De minister van Sociale Zaken moet nu met een banenplan komen waarin speciale aandacht is voor deze groep.' De SP wil voorts dat de minister ingrijpt om de groeiende segregatie te bestrijden en te werken aan daadwerkelijke integratie.

Betrokken SP'ers