Bashir: lagere belasting op arbeid en consumptie

De eerste tariefschijf moet flink worden verlaagd om arbeid meer lonend te maken. Ook moeten de accijnsverhogingen die in 2014 zijn ingegaan en de grenseconomie schade toebrengen van tafel. Dat stelt SP-Kamerlid Farshad Bashir voor tijdens het debat over het Belastingplan.

Bashir: ‘Alle politieke partijen zijn het erover eens dat de lasten op arbeid moeten worden verlaagd. Terwijl ook de regeringspartijen dit roepen, wordt de eerste schijf in de inkomstenbelasting volgend jaar juist verhoogd. De acties van het kabinet komen dus niet overeen met wat men zegt. Om de regering de goede kant op te bewegen, stel ik voor om de eerste tariefschijf in de inkomstenbelasting met 700 miljoen te verlagen. Ook wil ik de arbeidskorting voor inkomens tot 45.000 euro verhogen. Deze voorstellen zorgen voor meer bestedingsruimte voor belastingbetalers en een stimulering van de werkgelegenheid. We kunnen dit snel realiseren.’

Om de plannen te betalen stelt de SP’er voor de hypotheekrenteaftrek te maximeren op een hypotheekbedrag van 700.000 euro. Hypotheken boven dit bedrag blijven mogelijk, maar de rente over een hypotheek die hoger is dan zeven ton is dan niet meer aftrekbaar.

Als het aan Bashir ligt worden de accijnsverhogingen, die de grensstreek nu al meer dan een jaar teisteren en volgens onderzoek van Panteia duizenden werklozen zullen opleveren, teruggedraaid. ‘De accijnsverhogingen zorgen voor enorme dalingen van het aantal verkochte liters diesel en LPG. Vele bedrijven dreigen hierdoor het loodje te leggen. Ondernemers en hun personeel zitten in zwaar weer,’ aldus Bashir.

Als dekking voor de verlaging van de accijnsverhogingen stelt Bashir voor de derde en vierde tariefschijf in de energiebelasting samen te voegen en met iets meer dan 1 procent te verhogen. Bashir: 'Hiermee zorgen we voor een vereenvoudiging. Onder het motto ‘de vervuiler betaalt’ wordt milieuverontreinigend gedrag, waaronder het verbruiken van veel energie, iets zwaarder belast. We geven daarmee een prikkel aan het grote bedrijven om zuinig met energie om te gaan.’