VVD-voorstel voor schrappen OV-chipkaart is hypocriet

SP-Kamerlid Farshad Bashir is verbaasd over het voorstel van VVD-Kamerlid Betty de Boer om de OV-chipkaart af te schaffen. Volgens Bashir is het mislukken van de OV-chipkaart juist een directe verantwoordelijkheid van de VVD zelf. Onder druk van deze partij kwam er geen centrale regie van de overheid en hebben vervoersbedrijven de ruimte gekregen om een wirwar van kaarten, poortjes en tarieven op te tuigen. ‘De VVD heeft een OV-chipmonster gecreĆ«erd en wil de kosten daarvan afschuiven op de reizigers. Dat is onacceptabel,’ aldus Bashir.

Bashir wijst erop dat onder druk van de VVD – en andere partijen – een OV-chipkaart is doorgedrukt die niet de belangen van de reiziger voorop stelt. De kaart bleek makkelijk te kraken en veel reizigers klaagden terecht over dubbele opstaptarieven, afschaffing van papieren kaartjes en dubbel in- en uitchecken bij de overstap op een andere vervoerder. De SP heeft vanaf het begin gezegd dat de huidige chipkaart niet werkt omdat ieder vervoersbedrijf zijn eigen regels bepaalt en centrale aansturing door de overheid ontbreekt.

Het nu volledig schrappen van de OV-chipkaart is volgens Bashir onverstandig. ‘Daarmee gooien we het kind met het badwater weg. Er zitten miljarden euro’s in dit systeem en los van de grote problemen – die de VVD dus zelf heeft veroorzaakt – kan de OV-chipkaart met aanpassingen nog steeds een succes worden. Maar dan moet de staatssecretaris wel afstappen van het idee dat de markt zelf wel voor oplossingen gaat zorgen. Als de overheid niet de regie neemt, dan zal de OV-chipkaart altijd een slecht vervoersmiddel blijven.’