Van Bommel: gebruik clusterbommen in Oekraïne onaanvaardbaar

Het gebruik van clustermunitie in bevolkt gebied is onder alle omstandigheden onaanvaardbaar. Dat zegt SP-Kamerlid Harry van Bommel naar aanleiding van het bericht dat het Oekraïense leger clusterbommen in zou hebben gezet. Van Bommel spoort de Nederlandse regering aan om Oekraïne op het matje te roepen.

Harry van Bommel

Uit een rapport van Human Rights Watch blijkt dat de strijdende partijen in Oekraïne minstens 12 keer clusterbommen hebben gebruikt. Het Oekraïense leger heeft volgens de rapporteurs de bommen ingezet tegen de opstandelingen in Donetsk. Van Bommel: ‘Clusterbommen zijn zeer schadelijke wapens. Ze zorgen voor extreem veel slachtoffers. Daarnaast wordt door het gebruik van deze wapens het vredesproces in Oekraïne ernstig belemmerd. De Nederlandse regering moet er bij de strijdende partijen op aandringen om per direct te stoppen met het gebruik van deze wapens.’

Clusterbommen zijn projectielen die uit een grote hoeveelheid kleinere bommen bestaan, waardoor in één keer een groot gebied verwoest kan worden. Veel van die kleine bommetjes komen nooit tot ontploffing waardoor ze jaren na gebruik veel slachtoffers maken. Vaak zijn spelende kinderen slachtoffer omdat de bommen de vorm van colaflesjes hebben. De SP strijdt al jaren tegen het gebruik van dit wapen. Inmiddels hebben 114 landen, waaronder Nederland, zich aangesloten bij een verdrag dat het gebruik van clusterbommen verbiedt. Oekraïne heeft dat verdrag niet ondertekend.

Dat betekent niet dat Oekraïne niet ter verantwoording kan worden geroepen. Van Bommel wil dat de regering een beroep doet op de NAVO. ‘De NAVO is een militair samenwerkingsverband aangegaan met Oekraïne. Daarom heb ik de regering gevraagd om via de NAVO Oekraïne op het matje te roepen,’ aldus Van Bommel. Inmiddels zijn er ruim 3700 slachtoffers gevallen bij het conflict in Oekraïne.