‘Nederland moet kennis en kunde inzetten in strijd tegen ebola’

Henk van Gerven

Nederland moet veel meer bijdragen in de strijd tegen ebola. Dat stelt SP-Kamerlid Henk van Gerven naar aanleiding van het almaar toenemende aantal slachtoffers. De uitbraak van het ebola-virus in West-Afrika heeft al aan ruim 4500 mensen het leven gekost en het einde is nog lang niet in zicht. De hulp kwam veel te laat en te traag op gang.

Dat de uitbraak zo uit de hand kon lopen, toont aan dat de zorgsystemen in Liberia, Sierra Leone en Guinee niet in staat zijn om door middel van gecoördineerd optreden de ziekte snel in de kiem te smoren. Van Gerven: ‘Nederland moet de strijd tegen ebola niet alleen financieel ondersteunen. We moeten ook onze kennis en kunde inzetten om dit verschrikkelijke virus te bestrijden.’

Bij de gisteren gehouden conferentie van artsen en hulporganisaties bij het Erasmus MC in Rotterdam bleek bovendien dat de internationale coördinatie van hulpverlening flink tekort schiet. Van Gerven dringt er daarom bij minister Ploumen op aan dat zij alles op alles zet om bij te dragen aan een oplossing, zodat Nederlandse artsen en verplegers zo snel mogelijk te hulp kunnen schieten. Daarbij moet ook aandacht zijn voor de repatriëring van hulpverleners.